trevanner-enlivsstil

Alla inlägg under februari 2014

Av trevanner-enlivsstil - 28 februari 2014 07:32


Det är bara två av oss som kommer att vara där, tillsammans med Sveriges alla hästintresserade. Åsa och Stina representerar Tre vänner - En Livsstil medans Linda åker till huvudstaden och gör sitt jobb där ;-). Ha en superhelg alla hästälskare och håll tummarna för våran svenska ryttarelit!!



 

Av trevanner-enlivsstil - 22 februari 2014 17:00

Veckan startade med att jag skadade mig på Box träningen i måndags! Mer om det kan du läsa om på min andra blogg, Familjen Jeppsson! Hela veckans planering i ridningen fick strykas och ändras så Skrittmaskinen kom till väl användning åter igen....#gladförattdenfinns

 

 

 

 

 


Fanny o Pinnen var och hopptränade i torsdags och deras utveckling går verkligen framåt :). Fanny har börjat bli loss i armarna och börjar "känna" det som U påpekar..det är inte så lätt, man måste känna för att få känslan.


Igår var jag på årsmöte i vår nya förening. Det var ett gott uppslut och det var roligt att få träffa våra "nya kollegor"- Det känns som om det kommer att hända en del i föreningen, bla blir det stor satsning på våra unga ryttare vilket är jätteroligt. Fanny kommer att ingå i deras ungdomssektion och med hennes tankar och idéer så tror jag säkert att hon kan tillföra en massa. Själv hamnade jag i styrelsen....igen....dock som ledamot vilket känns helt ok. 


Det känns bra att få börja på ny kula i en annan förening. Ibland behövs en nytändning och för min egen del så tror jag att det kan vara svårt att lämna en ordförandepost och sedan fortsätta utan att lägga näsan alltför mycket i blöt.

Att sedan Fanny också valde att lämna vår gamla förening, kom lite oväntat, men efter att fått höra hennes "anledning" så tycker jag att hennes beslut var befogat och väldigt moget taget. Sen står vi uppstallade 500 m från den nya föreningens "högkvarter" så det känns naturligt att vi "flyttar" dit!


Så härligt det var att få sätta sig på hästryggen idag! Det har visserligen inte varit så många dagar som jag inte har ridit men tillräckligt för att få abstinens. Dessutom är det lite vår i luften så det hjälper ju suget ännu mer. Vi tränade som vanligt på markbommar, både jag o Fanny, och stackars Dudde fick galoppera största delen i passet idag då det kändes bättre för Mattes knä ;-).



          



Ikväll kommer Stina till mig! Vi ska dricka lite vin och prata häst! Egentligen hade vi dragit ihop ett stort tjejgäng från alla kanter i Skåne för en tjejkväll med ev. utgång för de som ville, men jag fick avblåsa det hela pga. knät. Känner jag mig själv rätt så är Vin och dans ingen bra kombination om Linda är skadad då jag är fastgjuten i dansgolvet från det att jag kommer dit tills de stänger och får lyfta ut mig....Vill gärna kunna gå dagarna efter ;-). Men spelar ingen roll! Vi har flyttat fram tjejkvällen och så får jag och Stina en kväll på tu man hand istället. Åsa är på skidsemester, på väg hem idag så hon kunde tyvärr inte komma med ikväll. 


Ha en bra lördagkväll alla :-)

Av trevanner-enlivsstil - 16 februari 2014 20:48

Linda Här :)


Äntligen var det dags för Fanny & Pinocchio att få komma ut och känna lite tävlingsluft.... fast bara nosa lite, "riktig" tävling får vänta några veckor till. Vi hade Drop-in Pay & Jump i vår hemmaförening och lyxigt värre, så har vi skrittavstånd dit från vårt stall. 


Det var framridning inne i ridhuset och när det var dags för någon att hoppa sin bana fick övriga hålla sig undan. Det var en ypperlig miljöträning för Pinocchio som nästintill är helt grön i dessa sammanhang. Han har endast startat några Pay & Jump tidigare och självklart även för Fanny, som inte heller varit ute så mycket det sista året. Pinnen var till en början helt komplett galen! Bockade, stod på bakbenen och lyckades köra piruettprogram åt alla de håll... killen har en mycket god  balans kan jag säga ;-).. och Fanny också! Till slut fick en funktionär rycka in för att hjälpa till att hålla honom på marken!! Det lös om hela ponnyn... han tyckte detta var SKITROLIGT... öronen spetsade och han såg verkligen ut som ett litet barn som inte kunde hålla sig... han såg ut som han skulle explodera av glädje vilken sekund som helst :-)!! 


Vi bestämde oss för att Fanny skulle starta sist med tanke "sinnestillståndet" och på hur mycket hästar det var, så under tiden så travade de omkring och gjorde sig bekant med situationen. 


De startade två rundor med 11 språng/runda. I den första låg hindren på 70-80 cm och Pinnen var supertaggad. Det är ingen helt lätt ponny att rida... jädrans vad det finns motor och vilja i lillskiten :-)).  Pinnen rusade mot en del hinder och på linjen lyssnade han inte på förhållningen... men mer än klart godkänd med tanke på hur han spela ut sitt register vid ankomsten och att detta faktiskt var deras första runda någonsin tillsammans! Fanny den stackaren var helt slut och det är kanske inte så konstigt... rundan gick undan eller hur man nu ska uttrycka det ;-). (Hon såg ut som jag brukar känna mig efter en runda med Dudde ;-), fast Duddes o mina rundor brukar inte gå lika snabbt...hm ;-) )


Första Rundan, 70-80 cm :)


 


Andra rundan, som låg på 80-90, var båda trötta. Ett par bommar åkte i backen men Fanny red riktigt bra... sen har både hon och jag den här högerhanden som drar lite väl ibland, men, vi båda jobbar på det, med klar förbättring.



Andra rundan, 80-90 cm :)

 


 

 

 

De var verkligen superduktiga, båda två! Det är så himla roligt att se Pinocchio som verkligen "går igång" när han får se ett hinder!! Han tycker verkligen att det är skitskoj och blir så härligt busig när han träffar andra hästar och när han får springa runt och visa upp sig. Det är verkligen en kille med högt självförtroende :-), med all rätt ;-)!


Nu laddar vi för riktiga tävlingsdebuten som sker i Trolleholm den 8e mars. Spännande!!!



Årets första rosett och Mini Team Jeppssons första rosett tillsammans :-)

 

 


Av trevanner-enlivsstil - 14 februari 2014 23:00

Hej Alla och Happy Valentines, Linda här <3!


Jag är egentligen inte så mycket för att fira Alla hjärtans dag då jag hellre uppmärksammar min kärlek till min man, mina barn och till nära och kära, alla övriga dagar om året... kanske spontant och lite extra den 9e november, eller varför inte planera en kärleksmiddag på tu man hand den 12e april. Blommor till väninnan, nästa gång vi fikar eller en kram varje gång vi möts? Nä, detta är handelns dag och min kärlek till min familj är Gratis!


MEN, visst blir man påverkad! Alla är lite gladare en sån här dag... det ligger liksom i luften. Reklam och media har fått oss att programmera om hjärnan till att den "14e är ni lite extra lyckliga". Det bjuds vaniljhjärtan på jobb, alla har ett leende på läpparna, samtliga är lite extra kärvänliga och det är ju verkligen Superhärligt!


Döm om min förvåning när jag kom hem ikväll och min älskade Man hade köpt paket till Dudde och Pinnen!!!???? Min första tanke var att nu driver han med oss, vågar jag låta hästarna öppna, är detta ett skämt eller ren ironi??!! Redan här förklarar hur lite jag egentligen känner min man, efter snart tjugo år överraskar han mig fortfarande.



 



Det lottas om vem som ska få öppna ;-)


   



 



Tavlan har fått bästa platsen i sadelkammaren, TACK Husse <3

 

 






Av trevanner-enlivsstil - 14 februari 2014 07:23

Teknikens under gjorde att halva inlägget försvann !?!

Nåväl våra pållar var på G igår, pigga och glada så nu börjar det bli dags att känna lite tävlingsatmosfär på riktigt :))

Själv ska jag bara "vila" mig iform med lite skidåkning först. Får väl ta det lugnt, vore väl höjden om JAG skadade mig nu när hästen är frisk ;)

Ha en bra dag allesammans <3

Av trevanner-enlivsstil - 14 februari 2014 07:16

Gomorgon alla!

Åsa här :)

Idag är det Alla hjärtans dag <3 så pussa lite extra på era fyrbenta vänner (och de tvåbenta med) <3 (inte för att man behöver ha någon speciell dag för det men nu när den ändå finns så passa på)
Som lite mattefreak kunde jag inte låta bli att dela:

Igår lyckades vi äntligen få ihop en hoppträning tillsammans :)) Riktigt skoj var det eller hur tjejer!

Av trevanner-enlivsstil - 12 februari 2014 22:30

 

Det var så himla mysigt ikväll när Fanny och jag red ut på vår skrittrunda… helt vindstilla och en stor fullmåne som lyste upp i mörkret, vilket gjorde att vi kunde lämna vår by runda och ge oss ut på grusvägarna.

 

 

 

 

 

 

 

Hästarna var pigga och det var rätt så mäktigt att trava på i skenet av månen och se allt längs vägarna i konturform. Hästarna tyckte nog detsamma då de höll riktig Power i stegen, och det fanns inga som helst reaktioner på farliga spöken som brevlådor, buskar och snöpinnar som förekom längs ritten….de är roliga, och fulla med överraskningar, våra fyrbenta vänner!

Av trevanner-enlivsstil - 8 februari 2014 21:34

Stina här ;)


Idag gick det återigen att rida ut på grusvägarna i närheten, både jag och Oscan har längtat efter en uteritt!!

Snön kan hålla sig borta, för nu är det tö i luften och SOL!! Dvs VÅREN måste vara på gång nu   


Oscan visade sin glädje genom att dra igenom hela registret med bockningar/stegringar/galoppera och hoppa sidledes/takta. Jag var glad som satt kvar i sadeln ;)

Skulle egentligen tävlat idag i Skabersjö, men efter att knappt ha kunnat träna/rida pga snön, jobbat vansinnigt mkt och dessutom är hundvakt i helgen, så tog jag det mogna beslutet att avstå ;) Det kommer ju fler!


Vad är det för konstigt djur som dreglar på fotot? Vinnaren får ett stort grattis   


 


Presentation


Välkommen till Tre Vänner - En Livsstil! En blogg om tre vänner som fann varandra genom vårt gemensamma intresse - Hästarna! Vi heter Åsa, Stina och Linda och kommer att blogga om vår vardag, om oss och våra hästar.

Kategorier

Våra Hästar

Prinz Oscar "Oscan", -02 valack e; Highlight - Landprinz I. Tävlar fn 1,20 och LA Dressyr.

Äg. Kristina Eriksson

 

 

Honeysuckle BS "Honey", -06 sto e; Homme d'Honneur xx - Don Schufro. Tävlar fn 1,10 och LB Dressyr.

Äg. Åsa Ståhlbrand 

 

   

Ceydoo "Dudde", -05 valack e; Guido(ex Gudo) - Flamingo 481. Tävlar fn 1,10 och LB dressyr

Äg. Linda Jeppsson            

 

Tävlas av Lina Bengtsson

 

 

 

 

Pinocchio "Pinnen"-08 valack

kat. C Sv.Ridponny

e; Lambourghini 1028 - Sörbys O'boy RNF 133

Rids av Lindas dotter Fanny. Tävlas i LA.

Äg. Karolina Nilsson

   

     

Tillsammans mot Cancer!

Fuck Cancer, stöd cancerforskningen!! Tillsammans mot cancer!

Pg 901986-0, Bg 901-9514

 

   

 

 

Länkar

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards