trevanner-enlivsstil

Alla inlägg under september 2014

Av trevanner-enlivsstil - 29 september 2014 06:36

Åsa här :)

Jag och Honey har varit ute och testat på dressyrvärlden och det gick rätt hyfsat. I alla fall tillräckligt bra för att det ska bli av igen :)

På hoppfronten har vi också varit ute på tävlingsbanan igen, tillsammans med laget i Allsvenskan div II. Det blev dock mer eller mindre katastrof för mig och Honey :( I veckan innan tävlingen var vi och tränade med laget för Leif Nilsson i Björka och då gick det riktigt bra! Vilken känsla :)) Men sen hände något...Skulle bara hoppat lite på vanliga veckoträningen men helt plötsligt var känslan från måndagen som bortblåst :/ Jag litade inte på Honey och hon litade inte på mig. Eftersom vi skulle hoppa på lördagen kunde vi inte ta hur mkt som helst så vi hann tyvärr inte hitta kommunikationen riktigt.

Det märktes på lördagens tävling där både jag och Honey hade svårt att fokusera och tyvärr påverkade varandra negativt. Blev sämsta tävlingen ever och tråkigt att det är just när man är ute med laget :( Nu skötte de andra sig riktigt bra så totalt 4 fel och 6:e plats (eg delad 4:e men tiden avgjorde till vår nackdel :/ ).

Hittade senare en spricka i hennes höger mungipa så det kan ju till viss del förklara beteendet, men inte allt. Ja det är en känslig häst jag har. Nervositet, stress allt känner hon av, till både för- och nackdel.

Nu jobbar vi på att hitta linan igen och tilliten. Hoppas vi lyckas tillräckligt så att nästa omgång med laget blir mer lyckad. Mycket mer. Men det gäller kunnat tänka positivt och hur som helst kommer det att gå bättre för så mycket sämre kan det inte gå ;)

Av trevanner-enlivsstil - 25 september 2014 18:43

Tja!


Stina här :)


I söndags var jag och Oscan och tävlade. Inför första klassen var han väldigt trött, och seg. Dock ärlig på hinder. Inne på banan var vi felfria, men han kändes inte helt ok. Trött, matt, något oren och i och knackade i hindren. Bestämde mig för att inte rida andra klassen vi var anmälda till, utan åkte hem igen.

Väl tillbaka i stallet linade jag honom, men kunde inte se någon ojämnhet eller hälta. Bestämde mig för att åka till veterinären, bättre att kolla en gång för mycket...

Idag åkte vi, och först blev han longerad, sen böjde Ulrike igenom honom, och INGET! Phuhhh....   

Dock tyckte hon samma som mig, att han är trött... Tog blodprov, och det visade något för höga värden, vilket tydde på att hans kropp kämpar mot något, antagligen virus. Vila, och skritt blev ordinationen, tills han känns piggare igen.

Ulrike tyckte vi skulle ta det lugnt hemma i soffan, titta på tv och käka popcorn, så var han nog snart sig själv igen. Detta var vad jag misstänkte när jag bokade tiden, och måste säga att det känns bra att ha Rätt!

Jag känner min påg väldigt väl   


Så medan Oscan chillar och käkar popcorn får Kahlua gå lite mer. Tur man har henne! Hopptränade ikväll, och hon var väldigt fin!! Skoj   

Av trevanner-enlivsstil - 20 september 2014 14:30

Linda vid tangentbordet :)


Man får väl säga, att min nya karriär som "Ponnymorsa" på heltid, går spikrakt upp ;-)! Idag var Fanny och Pinocchio i Sösdala och tävlade, LB och debut i LB+5. Jag kan inte nog tjata om vilket fantastisk ekipage dessa två är... de är så samspelta och passar varandra så fantastiskt bra! Fanny har utvecklats enormt i sin ridning och idag fick de inte till enbart felfria rundor utan de fick två välridna fina rundor!!! Så himla roligt och jag är världens stoltaste Ponnymorsa :)!!



     


Fanny och Pinnen har nu kvalat att få rida två faser i LB. Nästa tävling är i Torns den 5 oktober och den 19 oktober debuterar de LA i Sydslätten. 



LB




Debut LB+5


Av trevanner-enlivsstil - 14 september 2014 16:15

Linda här :)


Det har varit full fart med annat än hästar sedan Dudde åkte, och det har varit tur...trist att åka till stallet och möta en tom box. Men idag fylldes tomrummet, idag flyttade Wilma in till Team Jeppsson!




Första mötet med nya kompisen :)

 



Det blev en del bus o lek :))



Pinnen fick jobba lite på fältet idag medans Wilma fick komma ut på tur för att lära känna miljön :)

Hon skötte sig verkligen exemplariskt!

       

Av trevanner-enlivsstil - 9 september 2014 23:30

Linda här :)


Det var en dag som började tungt! Bestämde mig för att ta en semesterdag så jag kunde umgås med min Dudde lite extra. Bestämde mig för att inte rida ut på långtur som jag först planerat....tror det skulle kännas jobbigare då, så jag hoppade över ridningen helt o hållet.


Resan på 13 mil var tuff...det öste ner regn och det kändes som jag skulle drunkna i mina egna tårar i bilen...var flera ggr på väg att ringa till Lina o säga att "Han kommer inte", "Han är halt", "Han har kolik", "HAN VILL INTE LÄMNA MIG"!!!! Men förnuftet tog som tur var övertaget, förnuftet som sagt till mig under en lång tid att detta är det som är rätt för Dudde...och för mig!


Väl framme så var alla tårarna slut och när vi möttes av den "fart o fläkt" på gården som fanns, försvann alla tvivel och jag visste med ens att Dudde har kommit helt rätt!! Dudde älskar när det händer saker och med en gård som har 25 hästar och en elitryttare som tävlar 1,50 som har elever och andra hästar och människor som kommer för träning och hjälp etc, så kan det inte bli annat än fart o fläkt! 


Dudde och ett skimmelsto blev genast förälskade, den näpnaste och sötaste storhästen jag någonsin sätt...han har god smak min Pålle ;)...undrar om han föll för detsamma som jag...hennes stora svarta toviga lugg! 


Hemresan gick desto lättare....det kändes bra...det kom några tårar när jag pussade Duddes mule Hej Då för ett tag men väl i bilen så fann jag en inre ro....det är kommer bli bra...nu ska jag bli Ponnymamma på heltid i mitt liv med hästar :)



Tittar nyfiket på allt som händer runtomkring :)

 

 

 

 

Visar upp sina fina gångarter för att styla för nya skimmeltjejen ;))

 

 

Av trevanner-enlivsstil - 7 september 2014 20:15

Som rubriken lyder så är det mycket känslor i Team Jeppsson för tillfället. Inte nog med att Dudde ska åka utan nu har dagen kommit som vi har fasat för... att starta försäljningen av Pinocchio. Det är dags för Fanny att kliva upp till D-ponny (igen).



Så fina tillsammans <3

   

 


Pinocchio kommer att stå till försäljning i vårt stall och Fanny kommer fortsätta rida och tävla Pinocchio så länge hon bara kan. 



Bland de mörka molnen genomstrålar dock solen. Vi välkomnar Heart of Wonder till Team Jeppsson.



 



"Wilma" är ett femårigt D-ponny sto, Speyksbosch Dancer - Ekelunds Jim. Hon har fått utmärkelser både i hopp och dressyr både som tre- och fyraåring. En tuff tjej, otroligt charmig, social och positiv!

 

 

Första hoppträningen :)


     



Det ska bli så roligt att få lära känna henne :)!!





Av trevanner-enlivsstil - 7 september 2014 16:41

Stina som skriver   


Åkte till stranden i Kyl igår med syrran och två tjejer till från hennes stall. 20 grader, solsken, vindstilla och bara helt underbart. Tänkte för mig själv när vi galopperade 4 hästar i bred, att detta är LIVET!!

Ska komma ihåg den känslan i vinter när det är minusgrader, snö, halt, blåsigt och bara j*vligt att ta sig till stallet   


Bjuder på lite fina bilder ;)


Oscan tycker de andra ska skynda sig!!

 


Äntligen på väg ;)

   


Terapi för själen   

   


Badade lite :)

   


Ryggskott?!    

 


Bäris och Oscan

 

Av trevanner-enlivsstil - 4 september 2014 06:00

"Ni som står mig nära blir nog inte så jätteförvånade över att jag beslutat mig för att låna ut Dudde en tid. Tankarna har kommit och gått det senaste året men hjärtat har inte riktigt sagt JA... dock kommer verkligheten ifatt en och man inser att man behöver göra något utav den situaion som försvårar ens vardag och i detta fall så är det Dudde som blivit drabbad.

 

Jag arbetar heltid mellan 8-17 måndag till fredag. Jag kör kl 7 och kommer hem kl 18. Jag slänger i mig maten som min man lagar till mig, hinner slänga ur mig några "rutinfraser" till barn och man om "hur skolan har gått idag", "har du lekt", "hur gick provet" och "hann du handla älskling"? Kl. 19 står jag i stallet, mockandes tillsammans med ena dottern, vi rider och är hemma 21.00, in i dusch, äta, pussa Fabian godnatt och somna innan huvudet ligger på kudden kl 22.30....Detta är en bra dag... När vi tränar är jag hemma mellan 22.30-23.00."

 

Så skrev jag i våras och ni som följer bloggen vet hur historien följde.... pga. vissa omständigheter så fick Dudde stanna hemma! Sommaren kom, dagarna blev längre.... min ridning fick en nytändning. När Pinnen blev halt så blev tiden till min fördel. Nu är Fanny o Pinnen igång igen, vilket jag är så lycklig för.


Hösten närmar sig och dagarna känns mer o mer korta, min hälsa gör sig påmind då höst o vinter inte gör min sjukdom lättare. Pga. ständig värk känner jag ingen glädje utav ridningen längre utan min glädje vad det gäller hästar, är hos Fanny eller när jag får stå på marken och stötta och vara till hjälp..jag älskar verkligen att vara ponnymamma och vill lägga min tid på henne (och naturligtvis på min övriga familj men i denna bloggen handlar det om vårt liv med hästarna så det är utifrån det jag beskriver). Fannys ponnytid kommer inte tillbaka, jag kan ta upp min ridning närhelst jag kan och känner, men min kropp klarar inte ridning 5-6 dagar i veckan...det kräver Dudde.


I dagarna flyttar Dudde till Lina. Lina jobbar som stallchef och beridare på ett framgångsrikt hoppstall där ägaren tävlar upp till 1,50 hoppning. Lina ska utveckla Dudde framförallt i hoppning, hon har själv tävlat upp till 1,25. Att se Lina rida Dudde är nästintill magiskt. Hon är längre än jag och kommer åt Dudde på ett helt annat sätt än. Hon har en oerhörd känsla och när hon hoppade honom var det som om de inte gjort annat. Dudde trivdes, det är viktigt!


Jag har inte sålt Dudde, hjärtat är inte där och hur det blir i framtiden får min sjukdom avgöra. På något sätt har sanningen kommit ifatt mig och Duddes storlek är ett problem för mig och min kropp. Det är en tuff häst att rida och att jag som glad amatör har kommit så här långt med honom är en fantastisk lycka. Vad spelar det för roll att man har en häst med fantastiska kvalitéer om man inte själv klarar av att förvalta dom?


Hur länge han kommer vara borta är ännu inte bestämt men det blir under en längre period då Lina vill ha en chans att tävla honom. Detta känns bra, även om hjärtat gråter, och jag hoppas min magkänsla är rätt denna gång!


Till er som känner mig... spekulera inte utan fråga mig istället, jag är den enda som har svaren och ni sparar en massa av er tid!


Det är ett tufft nog utan att behöva få höra en massa rykten!





 



    



 



 

























Presentation


Välkommen till Tre Vänner - En Livsstil! En blogg om tre vänner som fann varandra genom vårt gemensamma intresse - Hästarna! Vi heter Åsa, Stina och Linda och kommer att blogga om vår vardag, om oss och våra hästar.

Kategorier

Våra Hästar

Prinz Oscar "Oscan", -02 valack e; Highlight - Landprinz I. Tävlar fn 1,20 och LA Dressyr.

Äg. Kristina Eriksson

 

 

Honeysuckle BS "Honey", -06 sto e; Homme d'Honneur xx - Don Schufro. Tävlar fn 1,10 och LB Dressyr.

Äg. Åsa Ståhlbrand 

 

   

Ceydoo "Dudde", -05 valack e; Guido(ex Gudo) - Flamingo 481. Tävlar fn 1,10 och LB dressyr

Äg. Linda Jeppsson            

 

Tävlas av Lina Bengtsson

 

 

 

 

Pinocchio "Pinnen"-08 valack

kat. C Sv.Ridponny

e; Lambourghini 1028 - Sörbys O'boy RNF 133

Rids av Lindas dotter Fanny. Tävlas i LA.

Äg. Karolina Nilsson

   

     

Tillsammans mot Cancer!

Fuck Cancer, stöd cancerforskningen!! Tillsammans mot cancer!

Pg 901986-0, Bg 901-9514

 

   

 

 

Länkar

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards