trevanner-enlivsstil

Alla inlägg under augusti 2014

Av trevanner-enlivsstil - 30 augusti 2014 21:15


Så skönt det är att ha nära till tävling... idag bar det iväg till Romeleåsen som bara ligger 5 km från vårt stall så trots tidig start så behövde vi inte vara i stallet förrän halv 8.


Idag satt kombinationen som en smäck och Fanny och Pinnen gjorde två fina felfria ritter.



 




I LCn så var det tajt mellan ekipagen och mellan den som vann och Fanny (fem placeringar) så skiljde 8 hundradelar :)!! Så himla skönt att de tog sig igenom kombinationen, ökade nog självförtroendet på Fanny. Fick lära mig något nytt idag... trots fyra år som tävlande....I första vägran får man 4 fel, i andra  +8 fel o i tredje (lokalt) +12 fel...lite pinsamt men det hade jag inte en aning om *asg*   Jag trodde man fick +4 fel på vart stopp...det förklarar varför Fanny o Pinnen fick så många fel i Perstorp (18 fel, två stopp o tidsfel) och i Ystad i våras (12 fel, ett stopp och en volt)...tyckte det var lite för mycket för att vara tidsfel... nåja, "learning all the time"   .



   ********************************************



Har kommit på att jag bloggar inte så mycket om mig och Dudde utan det är väldigt mycket fokus på Fanny och Pinocchio... varför vet jag inte men dels är det nog pga. att jag älskar livet som Ponnymamma... det är så roligt att följa Fannys o Pinnens framgångar, speciellt när det inte finns så mycket att skryta om när det kommer till ens egen ridning. Inte för att det går dåligt på nåt sätt men allt lunkar helt enkelt på...


Dudde är fin och vi gör framsteg i dressyren. Den förvända galoppen blir bättre o bättre. I hoppningen så skuttar vi på... bestämde mig för att sluta att hoppa helt och hållet då jag höll på att slå ihjäl mig på en 1,20 oxer uppe i Thulesbo för några veckor sedan. Mattias var glad att jag överlevde och blev överlycklig när jag sa att jag aldrig mer skulle hoppa igen!! Men när jag efter två dagar, legat nedbäddad och efter ytterligare två dagar var tillbaka på hästryggen, så bröt jag det löftet och vardagen blev ett faktum igen *asg*.

Hur ska jag få min man till att börja älska hästar   ??



Finaste hästen <3

 



Fredagstur :)

 

 

 

 

 

 


Jag har inga tävlingar inbokat för min del... är inte ett dugg tävlingssugen! Är fullkomligt nöjd med att vara hästskötare till Fanny och Pinnen istället, det känns mer viktigt och det är mycket roligare också :)!!

 

Av trevanner-enlivsstil - 29 augusti 2014 06:00


Vi önskar alla en trevlig helg!!


Nu blir det fredagsmys ;-))


 

Av trevanner-enlivsstil - 26 augusti 2014 21:13

Halloj!

Åsa här :) och som rubriken lyder var det ett tag sedan jag med skrev. Vet inte vad jag ska skylla på...Det fina vädret och sen jobbet som satte igång med buller och bång? Blir lika förvånad vart år när läsåret ska igång ;P

Med Honey och mig är det bra :) Vi kämpar på och jag tycker det går bra framåt. I sommar har jag verkligen njutit av att kunna rida, första sommaren som Honey varit fullt igång :)) Hon känns också mycket lugnare nu och mer trygg i sig själv (och med mig) och då lossnar det lite mer också.

Blev riktigt glad när jag var med henne hos Camilla Alexandersson för lite förebyggande och åtgärdande behandling. Camilla såg verkligen skillnad på Honey, mycket lugnare i blicken och hade blivit annorlunda i kroppen. Kul när ens kämpande ger resultat :)) Liten boost för självförtroende var det också :)

Vi har kommit igång och hoppträna och Honey känns fin och väntar fint om jag rider rätt ;) I markarbetet/dressyren är vi också på gång, hur bra får vi väl veta på söndag eftersom jag anmält mig till dressyrtävling :O Tänkte jag kunde ut och lufta (vänja) Honey vid tävlingsplatser igen och utan hinder som Honey så taggar igång på. Vi får väl se om det var en lyckad strategi eller om det blir fiasko ;) Nåja, efter första lilla genrep ikväll känns det bra på hemmaplan i alla fall så jag vet att vi kan...Men sen tillkommer tävlingsmiljö, nervositet, domare...Ja, ja det ska i alla fall bli spännande och om inte annat blir vi en erfarenhet rikare! :)

So long!

Av trevanner-enlivsstil - 25 augusti 2014 22:38

Hej!

Stina som fått tummarna loss och skriver lite ikväll   


Och nej, har inte slutat rida och har inte sålt Oscar ;) Har bara inte riktigt hittat någon motivation till att blogga. Haft en svacka med Oscan som vi som tur är håller på att ta oss ur igen.. Egentligen inget speciellt som hänt, bara trött på hans ständiga skyggande och att han inte bjuder till. Och ju mer sur jag blir på honom desto mer skyggar han, och så snurrar det på. Så det var bara till att försöka vända det, och det är vi på väg att göra :)

Både hoppningen och dressyrandet börjar snurra på igen    


Med Kahlua går det spikrakt framåt. Var iväg på tävling i torsdags, hennes 3:e. 90 cm och debut i 1 m, båda felfria!! Underbara lilla pålle   


Så nu får jag leta lite nya tävlingar, till båda två ;)

Av trevanner-enlivsstil - 23 augusti 2014 23:30

Hallå där, Linda här!


Grrr, mitt förra inlägg försvann..... typ världens längsta och jag kommer INTE att skriva om det. Därav blir det en kortare update! Kanske tur för er... jag skrev typ en bok!!!


Fanny o Pinnen var i Perstorp och tävlade idag! Från mig sett så gick tävlingen super, dock har jag inget medhåll från Fanny. 


Fanny är jättebesviken på sin ridning, tyckte att hon inte hade någon känsla. Trots hennes (som hon själv säger) "usla" ridning så dubbelnollade de i LC och hamnade en hundradel utanför placering. Ngt retligt!! Visst, det ÄR viktigare att känna att man får en bra runda än att rida för placering och felfritt och Fannys känsla kan jag inte rå på, den är hennes egen! Men jag tycker att hon dömer sig själv rent för hårt!!


Till LBn hade Fanny svårt att ladda om....Besvikelsen hängde kvar. Rundan var jättefin men till kombinationen tog kontrollbehovet över och de fick två stycken stopp på B-hindret. Om Fanny var besviken från första rundan behöver jag nog inte säga hur hon kände efter andra. 


De behöver helt enkelt mer rutin. Fanny har inte ridit så många LB tidigare och detta var deras andra tillsammans, Pinnens andra någonsin. Kombinationen är med först i LB. Vad det gäller hoppningen i sig kan man inget annat säga än att höjden är inga problem, de fullkomligt flyger över hindren. Men, det spelar ingen roll alla gånger om man inte är samspelta, man måste vara ETT med sin häst och idag var det ingen sån dag. Sen behöver de lite motgångar...det kan lätt bli lite "bekvämt" att komma hem med rosetter varenda gång....Båda behöver lite utmaningar då de sista träningarna och tävlingarna varit klockrena.


Nu laddar vi om till Romeleåsen nästa helg. Där startar de samma klasser som idag, LC och LB!



Första omhoppningshindret från LC

 

 

 

 

Bilder från LB

 

       




Av trevanner-enlivsstil - 20 augusti 2014 23:00

Halloj alla, Linda är åter :)....de andra två vännerna måste verkligen både slutat rida och sålt sina hästar ;-))


Från 33 grader, sol och värme och en fantastisk sommar, så svängde allt om över en natt och det blev 11 grader, regn och blåst... konstigt klimat känns det som??... i SALA släcks skogsbränder och i Halland är det översvämning i hus o på gator....jordens undergång????


Nåja, i vårt stall är det INTE jordens undergång, här blomstrar framtiden :). I alla fall för Miniteamet!!


Fanny o Pinnens comeback på tävlingsbanan borta i Hästhagen, gick över all förväntan. De startade LC o LC+5 och gjorde två fina felfria rundor - ytterligare två rosetter till samlingen. Helt otroligt!!



   

      



     


Utav de 11 starter de gjort tillsammans, (Pinnens enda i livet) har de ridit 8 st felfria. De är verkligen som gjorda för varandra, jag tror ni förstår och kan känna vår lycka :)!!


Nästa start går i Perstorp nu på lördag och då ska de starta LC avd A och LB avd B. Med tanke på deras hoppträning ikväll, där de avslutade med en superrunda på höjd LA (1 m), så har de rätt så bra feeling inför helgen, vi håller tummar o tår!! Han vill verkligen inte riva, Pinnen. De kom på en linje och Fanny missade distansen o tryckte av för tidigt vilket gjorde att Pinnen rev bakbommen på oxern... de fick komma en gång till och Jisses vilket språng han gjorde :)).



         



Fina Fina Pinocchio.... kan vi inte få vakna upp imorgon och märka att han har tagit ett skutt upp till kat. D och om två år så blir han plötsligt storhäst!!!! Är så oerhört tacksam till Pinocchios ägare att Fanny fått chansen att ta hand om hennes ponny som sin egen!! 





Av trevanner-enlivsstil - 17 augusti 2014 08:30

Nej, vi har inte sålt våra hästar och NEJ, vi har inte slutat att rida!! Vi har bara lite bloggsemester ;-))! Men nu är ledigheten slut och bloggen snart igång!



Vi hörs snart :)!!



 

Presentation


Välkommen till Tre Vänner - En Livsstil! En blogg om tre vänner som fann varandra genom vårt gemensamma intresse - Hästarna! Vi heter Åsa, Stina och Linda och kommer att blogga om vår vardag, om oss och våra hästar.

Kategorier

Våra Hästar

Prinz Oscar "Oscan", -02 valack e; Highlight - Landprinz I. Tävlar fn 1,20 och LA Dressyr.

Äg. Kristina Eriksson

 

 

Honeysuckle BS "Honey", -06 sto e; Homme d'Honneur xx - Don Schufro. Tävlar fn 1,10 och LB Dressyr.

Äg. Åsa Ståhlbrand 

 

   

Ceydoo "Dudde", -05 valack e; Guido(ex Gudo) - Flamingo 481. Tävlar fn 1,10 och LB dressyr

Äg. Linda Jeppsson            

 

Tävlas av Lina Bengtsson

 

 

 

 

Pinocchio "Pinnen"-08 valack

kat. C Sv.Ridponny

e; Lambourghini 1028 - Sörbys O'boy RNF 133

Rids av Lindas dotter Fanny. Tävlas i LA.

Äg. Karolina Nilsson

   

     

Tillsammans mot Cancer!

Fuck Cancer, stöd cancerforskningen!! Tillsammans mot cancer!

Pg 901986-0, Bg 901-9514

 

   

 

 

Länkar

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards