trevanner-enlivsstil

Alla inlägg under oktober 2014

Av trevanner-enlivsstil - 30 oktober 2014 23:00

Linda här :)



 




Fanny tränar dressyr för Elinor Gasslander, dotter till vår "Hyresvärd" som också bor på gården. Fanny o Elli, som tränaren kallas, "pratar" samma språk, lite som Fanny och Ulrika (hopptränaren) så de kompletterar varandra väldigt bra. Fanny har lätt att förstå vad Elli menar och har lätt för att prata med henne....Fanny är inte den mest pratsjuka, om man säger så ;-).


Sen finns Elli på gården så det underlättar ju en del...vi slipper åka iväg och Fanny kan träna direkt efter skolan...det trista är att jag oftast missar träningen och inte hinner se utan får mest höra "eftersnacket" i stallet. Fast ikväll hann jag se, pga av att jag slutade tidigt för Fabians, min son, utvecklingssamtal :)!


Träningen gick bra och det var tydligt att behandlingen av låsningen gett resultat! Det fanns mycket mer bjudning, Fanny behövde inte jobba ihjäl sig! Galoppen var riktigt fin, hon hade mer schwung i bakdelen...Kul att se :)!


Efter vart ridpass stretchar Fanny båda ponnierna...detta med övningar som hon har fått av Camilla, vår equiterapeut, sponsor och bästa vän. Världens bästa lärare så verkligen en fördel för Fanny som vill utbilda sig till det. 


     



Planen var att Fanny o Wilma skulle tävlat i dressyr den 15e november men Fanny känner att de inte är riktigt mogna för det. För övrigt är planen att de ska göra deras första hoppstart nästa helg, i Flyinge, men det beror lite på hur hoppträningen går nästa vecka. Det är en liten Madonna, vår svarta ponny...hon tycker fortfarande att allt ska ske på hennes villkor.... Vi har visserligen inte bråttom men det hade varit kul att hinna göra en start innan säsongen är slut, OCH... det är INTE Wilma som bestämmer det ;-).


På söndag åker Fanny och Pinocchio till Perstorp och gör deras andra start i LA. Håll tummarna :)!!



 



Och imorgon....imorgon ska jag träffa Dudde <3!!!



 



Av trevanner-enlivsstil - 27 oktober 2014 06:00



Detta kunde man läsa om i Skånska Dagbladet igår :). Dock var vi 22 st ryttare och inte 15 som stod i artikeln!



 



#fuckcancer

#ridförbröstcancerfonden

#rosabandet

#skånskadagbladet

Av trevanner-enlivsstil - 26 oktober 2014 20:15

Vilken helg det har varit!! En riktig hästhelg :)!! Jag har ridit, båda dagar!! Och jag har ridit två olika hästar, två fuxston... fux passar mig som handen i handsken ;-)!! Jag red Lala igår, min systers häst och idag red jag Babe, stallägarens häst...så himla härligt att få hästsmak i "röven" igen... :-)))



 

Av trevanner-enlivsstil - 25 oktober 2014 19:00



22 ryttare för ett viktigt ändamål, härligt! Under kortegen samlade vi ihop drygt 1800 kr i förmån för Bröstcancerfonden. Tack Sjöbo :)!!



                     

Av trevanner-enlivsstil - 25 oktober 2014 09:02


Idag rider Team Jeppsson kortege genom Sjöbo, i förmån för Bröstcancerfonden.


Kortegen äger rum i ett flertal orter i Sverige idag!


Skänk gärna en slant till Cancerfonden!



 



#rosabandet

#tillsammansmotcancer

#fuckcancer

Av trevanner-enlivsstil - 19 oktober 2014 22:51

Hej Alla, Linda som spelar piano ikväll igen ;-)


DEBUT är ju något som egentligen har förekommit ganska ofta hos Fanny o Pinocchio...men denna Debuten är lite utav det extra ... det är debut i LA och debuten är inte endast för Pinocchio utan även för Fanny! LA är stort för oss, LA är vägen in för Elit på ungponny! SM går i LA för sexåriga ungponnier och idag är klassen dessutom nationell!!


Förra helgen så satt jag och Fanny och pratade om debuten och mitt i allt prat så kommer vi på att i LA så kommer trekombination - Pinnen har ALDRIG hoppat trekombination!! Så det var bara att bygga en på hoppträningen i tisdags och det var inga större problem... första vändan kika lite, andra vändan något skeptiskt och tredje vändan hoppa o se glad ut ;-)


06.20 ringde klockan..... det är oktober....= kolsvart ute!!



Första klassen idag var LB+ och Miniteamet går in och gör en superfin runda. Det blev deras andra felfria LB+ (av tre startade) vilket innebär att de hädanefter får rida tidshoppning i LB+!





Sen var det dags för veterinärbesiktning! Detta moment är också nytt för oss...visst, jag har hjälpt andra ryttare ett antal ggr vid veterinärbesiktning, men nu var det Team Jeppsson! Veterinären var grym... han var supertrevlig och kände igenom rygg, ben...kollade munnen och sen fick vi visa för hand. Bra tycker jag! Besiktningen kostar trots allt 90 spänn och alltför ofta så har man varit med om att de bara kollar lite ytligt i munnen och sedan kollar lite lätt när man travar de för hand...han idag var grundlig...sen att han tyckte vår ponny var snygg o fin i modellen och att han såg "nöjd" ut, gjorde naturligtvis att Team J tyckte ännu mer om Mr Veterinär ;-)



I väntan på besiktning... i regn...regn...och åter regn....




När Fanny och jag gick banan inför LAn så kände jag efter vart hinder vi passerade att -"Shit, vilken skillnad mot LB klasserna"! Det ska det vara, det är LA och dessutom nationell klass. Banan var verkligen tekniskt byggt, svåra svängar, udda brytpunkter, ojämna distanser...hinder som stod vinklade från varandra på linje med bara en dm...hindren var maxade... stora och breda....oxrarna gigantiska...shit, ska våran lilla C-ponny hoppa allt detta? Banan var på 12 språng med två kombinationer, som tur var ingen trekombination...den hade varit tuff idag!! Det enda jag kunde tänka var att  -Jag är lycklig om de överhuvudtaget kommer runt detta!


Mmm, vädret var ju inte idealt! Framridningsbanan låg under vatten och inför sista klassen så hade det regnat så pass mycket att den började suga! Sån tur att Fanny redan hunnit rida fram tidigare inför LB+ så det inte krävdes nån längre tid.



 


Fanny och Pinnen hade verkligen bra känsla och om framhoppningen fanns inget att säga om. Pinnen var framme och Fanny hade honom mellan hand o skänkel - precis som det ska vara! De går in och gör en kanonrunda!! Första LAn och de bara går in och gör det!!! Vid hinder 8, en otäckt maxad oxer, som var bred som bredflabbad padda, så stod en röd målskylt (ni ser den i filmen) och den tyckte Pinnen var lite läskig och drar åt vänster, vilket gör att fokus på oxern försvinner, plötsligt dyker den upp och Pinnen tvekar att hoppa men försöker rädda situationen och hoppar - får med sig bakbommen...Älskade Pinnen!!! Jag är KÄÄÄÄR - I min dotters ponny!!!!



 


 Det var ingen ungponny som var felfri så 4a felarna fick rosett vilket gjorde att Miniteamet hade två rosetter och en plakett med sig hem till samlingen. Herregud, vilken debut!!! Jag berättade för Fanny vad jag hade tänkt om banan när vi gick den och då svarade Fanny att -"Mamma, jag var helt säker på detsamma, vi kommer aldrig att komma runt denna banan"!! Shit, så går dom bara in och sätter den!!! Vilket Dream Team :)!!



Tack till ägare Karolina, släkt och vänner som kom och hejade på Fanny och Pinocchio idag, kul att få visa upp fin ridning när man har så fin publik :) <3!

Av trevanner-enlivsstil - 18 oktober 2014 22:45

Halloj, Linda här :)!


Det blev inget Duddemys :(....Åhhh, jag saknar honom!!!! Min fina, mjuka, ståtlige kille!! MEN, jag saknar HONOM, inte det andra...jo, ridningen lite men jag tycker det är skönt att slippa kraven...har tid till så mycket annat och det finns ju faktiskt så mycket annat utanför hästvärlden...Ja, det är sant - du kanske borde prova ;-)! Bl.a har jag ju tiden till att bli världens bästa Ponnymorsa (visserligen I hästvärlden) och oss emellan..... det är jag!! #ödmjukhetenklärmig ;-)


Det blev ridhuset idag, det har regnat en del och ridbanan hemma är småfuktig, läs *dränkt*. Det har ju kommit ett antal liter från ovan den sista veckan!


Vi åkte självklart till Thulesbo där vi sponsras med ridhuskort då vår sponsor äger Thulesbo :)!


Världens sötaste öron <3

 


Vi började med Wilma och Fanny har känt, ända sedan vi fick henne, att hon inte är riktigt framme för skänkeln. Inget större utan lite som vi och tränarna tänkt...."typist unghästfasoner" "typiskt ston". Hon hoppar fint och går fint i markarbetet men ändå något med handbromsen i. 


Camilla (sponsorn) kom ut i ridhuset och ville titta på den nya "sponsorsatsningen" och redan efter två minuter sa hon: "-Den ponnyn vill jag titta närmre på, den är inte riktigt bekväm"! 


Mycket riktigt så fanns det en låsning i bäckenet, modell äldre, så Solarie, akupunktur och lite "knäckning" så; "Vila imorgon, tömkörning måndag, jogg tisdag  så har ni en ny ponny på hoppträningen i slutet på veckan"!



     


Hon är Grym, vår sponsor!!! Ska bli så spännande och se Wilma på träning på torsdag!!!


Medans Wilma hamnade på SPA så fick Pinnen gå lite enklare markarbete....imorgon är det dags!! Imorgon är det dags för Debut i LA :)!!!



     

Av trevanner-enlivsstil - 12 oktober 2014 20:33

Godkväll i stugan, LInda här :)


På torsdag ska jag åka och hälsa på Dudde och Lina, det är snart fem veckor sedan jag pussade hans mule...saknar honom, saknar det stora och ståtliga som brukar möta upp i stallet...tur Lilleman är där (med sina 1,84)...men Lilleman är inte Dudde....ingen är som Dudde!


Ja, jag saknar honom idag...har varit lite hoppsugen. Ska försöka hitta en häst att hoppa 1ggr i veckan...mest för att lindra suget och för att hålla igång hoppningen. Inte så lätt att hitta kanske...söker man en medryttare så är det väl oftast för fler dagar i veckan och det har jag inte tid med. Kanske nån dressyrryttare som vill ha sin häst hoppad...vi får se...hör ni något så får ni gärna säga till :), det gäller södra Skåne!


Idag har varit en ponnyförälder-hjälper-dotter-i-stallet-dag. Mattias har mockat hagarna och jag mockat boxar och sedan klippt o putsat Pinocchio...han måste vara fin inför nästa helg, debut LA och dessutom Nationell tävling.. shit, jag är supernervös...tänk om jag hade haft min dotters lugn...ändå är det hon som ska rida! Det kommer en del från familj o vänner och tittar...bara det är ju nervöst! Nåja, har jag problem med magen i veckan så löser det sig till helgen ;-))!




   

Presentation


Välkommen till Tre Vänner - En Livsstil! En blogg om tre vänner som fann varandra genom vårt gemensamma intresse - Hästarna! Vi heter Åsa, Stina och Linda och kommer att blogga om vår vardag, om oss och våra hästar.

Kategorier

Våra Hästar

Prinz Oscar "Oscan", -02 valack e; Highlight - Landprinz I. Tävlar fn 1,20 och LA Dressyr.

Äg. Kristina Eriksson

 

 

Honeysuckle BS "Honey", -06 sto e; Homme d'Honneur xx - Don Schufro. Tävlar fn 1,10 och LB Dressyr.

Äg. Åsa Ståhlbrand 

 

   

Ceydoo "Dudde", -05 valack e; Guido(ex Gudo) - Flamingo 481. Tävlar fn 1,10 och LB dressyr

Äg. Linda Jeppsson            

 

Tävlas av Lina Bengtsson

 

 

 

 

Pinocchio "Pinnen"-08 valack

kat. C Sv.Ridponny

e; Lambourghini 1028 - Sörbys O'boy RNF 133

Rids av Lindas dotter Fanny. Tävlas i LA.

Äg. Karolina Nilsson

   

     

Tillsammans mot Cancer!

Fuck Cancer, stöd cancerforskningen!! Tillsammans mot cancer!

Pg 901986-0, Bg 901-9514

 

   

 

 

Länkar

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards