trevanner-enlivsstil

Alla inlägg under april 2014

Av trevanner-enlivsstil - 29 april 2014 23:15

Halloj, Linda här :)


Måste bara dela med mig utav en av rundorna som Fanny och Pinnen gjorde på hoppträningen ikväll! Nu börjar även Pinocchio få komma till sin rätt, när hindren blir lite högre. Hindren ligger mellan 0,90 - 1,0, dvs. LB/LA för C-ponny :)!





Visst är dom duktiga :))))!!


Av trevanner-enlivsstil - 26 april 2014 18:00



Det bjöds på fantastiskt väder med sommarvärme idag och Romeleåsen bjöd på minst lika fantastiska tävlingar! Så himla fint de hade arrangerat med utställare, cafétält och fina banor. I fjol var första gången som Ebba höll tävlingar på Världsände och redan då var allt toppen… i år var det snäppet bättre ;-). Hoppas det fortsätter nu när Henriksdal Spring Tour försvann i och med försäljningen av gården.


Nåja, nog om det! Dudde debuterade ju med sin nya kompis ”Soffan” :)!


Målet med denna dag var att S o D skulle få ”känna” på varandra lite…S gjorde come-back på tävlingsbanan efter 11 år så hon kände sig lite ringrostig och var supersugen på att tävla.  


De tävlade i 1 m och 1,10. I första klassen fick de ett stopp på första, vilket inte var konstigt då S släppte skänkeln o blev ngt passiv… det går inte på Dudde, han är världens bästa läromästare…man måste rida vartenda steg annars tvärnitar han, överger du honom så överger han dig, choose weapon ;-)). Resten av rundan var helt ok och felfri. Att tillägga i detta är även att det är årets första utetävling så Dudde ”spelade” lite tittig… känner jag honom rätt så ville han bara visa upp sig o spela pajas ;-))). Dudde är allt annat än tittig   !


Andra rundan var bättre, nu hade de varit inne o känt på banan och Dudde fått titta på hindren samt att de hade bättre galopp. Mot sista hindret i grunden så hamnade Dudde i korsgalopp och petade ner bommen. Fasiken så synd men...ett ner är ett ner.


Jag tycker verkligen S är Grym!! De gjorde verkligen bra ifrån sig och verkar trivas väldigt bra i varandras sällskap. Det märks att S har rutin och det glädjer mig… det är bara till en fördel, både för mig och Dudde!! Till helgen ska de tillbaka till Världsände och rida en 1,10… är känslan bra så efteranmäler de till 1,15…. Och det känns ju toppen för mitt lilla Ego… Att S debuterar min häst efter en enda tävling i en höjd som jag själv inte lyckats tävla i på tre år….Hmpf… fast är Dudde glad så är jag glad och han ÄR glad, han strålar när han ser högre hinder….  det är i de högre klasserna han hör hemma och kan inte jag så får S göra det… för hon kommer göra det jävligt bra :D!!



Detta var väl rätt så bra jobbat! Från Dudde med en ryttare som han knappt haft på ryggen, samma från Soffan som knappt suttit på honom samt för att inte ha tävlat på 11 år :)!

Av trevanner-enlivsstil - 24 april 2014 23:00

Linda här :)

Usch, det är så trist att behöva göra förändringar när man egentligen inte vill. Tyvärr så måste vi lämna vårt stall då Jenny, vår ”Hyresvärd” behöver boxplatserna till hösten då det är nya treåringar som ska ridas in och behöver komma in på stall från lösdriften.


Detta har varit bestämt sedan innan vi flyttade in då Jenny mer eller mindre var snäll och hjälpte oss då vi behövde boxplatserna akut i somras. Från vår sida så hade vi ett stall i Sjöbo som vi skulle flytta till denna sommar, som i fjol stod under uppbyggnad, så avtalet skulle bara gälla ett år och Jenny som egentligen hade slutat med inackorderingar, upplyste oss om att hon behövde platserna denna höst.


Det stall som var planerat att vi skulle flytta till i höst, har inte blivit byggt som tänkt. Meningen var att det skulle innehålla tio boxar men det blev bara fyra och det är vad hästar den familjen själv har.


Så nånstans har man hoppats att saker och ting kunde löst sig annorlunda… att Jenny hade fått sålt lite fler hästar och inte handlade en massa nya istället    (hihi Jenny)… det är köparens marknad och inte säljarens och Jenny är…både och ;-))??!!


Vi har haft det så himla bra där vi är!! Jenny har varit en supervärd! Okomplicerad, tydlig, rak och ärlig! Hästarna har trivts minst lika bra som oss och vi hade mer än gärna stannat om vi hade fått plats. Detta år har varit superroligt och jag har fått en ny vän för livet!


MEN, vi kommer säkert få det hur bra som helst hos vår nya värd. Vi ska tillbaka till den gård där vår ”hyresgästresa” en gång startade för rätt så exakt, sex år sedan. Då flyttade vi in på våra bästa vänners nybyggda gård som ligger i Sjöbo Sommarby och då tillsammans med Fannys ponny Galax och min Foderhäst La Rouche ”Rossi”.



 

Fanny med sin ponny Galax <3

Titta så liten Fanny är   

 


Rossi, hennes första dag hos mig (titta inte på magen *fniss*)

 




Idag, sex år och tre ponnier + två hästar senare, så bor inte våra vänner kvar utan det är våra andra vänner, dressyrryttarna Lena Jönsson och Elinor Gasslander som tillsammans med sina familjer, bor på gården (finns boningshus och en lägenhet).


Stallet har sex boxar och en stor ridbana. Vissa förutsättningarna blir något bättre då vi får närmre och Fanny kan cykla dit när hon vill och jag slipper körningen. Till Jenny har vi 1,5 mil och till det nya stallet knappt 1,5 km… lite skillnad! Granngården, som ligger kloss, är en travanläggning så där har vi tillgång till rundbana för galopparbete samt skrittmaskin.


Den 1 juni är det tänkt att vi ska flytta in, lovar att uppdatera med bilder så snart jag kan   !!


Jaaa… som skrivet så många ggr tidigare…livet och  förutsättningarna förändras hela tiden…det som var bra igår kan pga. förändringar, vara sämre idag.... livet på en pinne…jag är jätteglad att det löser sig gång på gång och jag tror det kommer bli jättebra hos Lena och Elli, men helt ärligt är jag trött på att flytta runt… jag vill ha mitt eget stall med mina egna regler och mina rutiner. Jag vill hänga upp ett träns, ett täcke eller en sadel och veta att den kommer att få hänga kvar där. Jag vill inte hålla på att flytta när allt funkar, jag vill inte flytta för att det inte funkar…Drömmen om en egen gård blev med ens mycket större…… ;-)



www.sothebysrealty.com/eng/sales/detail/180-l-720-vyqdmt/pinnacle-farm-cornwall-ct-06753


Av trevanner-enlivsstil - 24 april 2014 18:30

Stina som skriver ikväll :) Inte jätteflitig på att uppdatera här, fullt upp med allt annat ;)


Japp, Oscan är tyvärr halt.... Var på tävling i helgen i Ystad, och i första klassen (1,10) gjorde jag en tabbe på ett hinder och red iväg honom. Det är det värsta Oscan vet, så han slog i tvärniten. Resten av rundan inga problem.

I 1,20 var han sååå fin på framhoppningen, snärtig och rädd om sig :)) Glad som en speleman var jag när det var vår tur. Kommer till 7:e hindret, en kombination, och vi missförstår varandra på räcket in. Oscan hoppar rakt igenom hindret och får två bommar med sig. Lägger en volt och fortsätter, resten av banan felfritt, och högt över. När jag saktar av känner jag direkt att han inte känns ren. Rider ut, och mycket riktigt, rejält halt fram. Hem och lånar biolighten, som jag kör på hans framben. Nu några dagar efter är han mkt bättre, men fortfarande inte helt ren. Han får vila över helgen oxå, och har det inte släppt då, får vi åka till veterinären... Fan, fan, FAN!!!

Håll tummarna för att det inte är ngt allvarligt!!!!    Han har ju varit såååå fin på sistone!!!


Ikväll ska jag hoppträna med Kahlua :) Hennes formkurva har varit spikrak uppåt, hoppas det fortsätter så :))

Av trevanner-enlivsstil - 21 april 2014 23:30

Vi är lite dåliga på att blogga här, jag och mina vänner! Dock måste det innebära att vi har fullt upp med våra hästar och inte riktigt hinner med bloggandet ;-)!


Hoppas ni alla har haft en fin påsk! Som jag skrev i min andra blogg Familjen Jeppsson, så är ju påsken en fantastisk helg då man har fyra lediga dagar :-). I alla fall för mig som har ett någorlunda normalt jobb ;-)!


Vi brukar inte tävla samma helg, jag och Fanny, men när det är långhelg så funkar det hur bra som helst... två dagar till tävling och ändå en "hel helg" kvar med övriga familjen att umgås och vara :)!


På fredagen kom jag och Dudde äntligen ut på årets första tävling... vi har ju kantats av min knäskada, balltramp, förkylning etc men denna gång höll vi standard och kom iväg. Jag gjorde en superfin första runda med bra rytm och fina språng...dock gjorde jag det värsta man kan göra på banhoppning... jag missade att hoppa ett hinder!! Nåja, shit happens och med tidigare pet (fyra fel) så spelade det inte mig någon roll....det viktigaste är känslan och den är där! Som min tränare säger... "det är bättre att rida en bra runda med massa fel men bra känsla än att vara felfri efter en skitrunda" = SANT!! Kan man sen få ihop det att rida en bra runda som är felfri så är ju lyckan total ;-))


Andra rundan var Dudde stark som en oxe (jag red på hack) och jag orkade knappt rida honom. Dessutom var det en A/A:O så det var 13 språng som skulle hoppas, på filmen ser det ut som jag ska svimma när jag rider förbi kameran... jag är såååå trött!!! Det var mkt av och på men vi kom i mål med två tidsfel (ett i var fas) och ett nedslag så jag är väldigt nöjd :-)! Bra säsongspremiär *tummen mer än upp*!



 



I lördags åkte vi till Trolleholm för att Fanny o Pinnen skulle starta en klass. Fanny bröt ju fingret för tre veckor sedan och då återtog jag aprils tävlingar för dom. Dock är Fanny en riktig fighter och har ridit på ändå under hela tiden så när skenan togs bort förra veckan så bestämde vi oss för att åka och ta en klass i alla fall. Och tur var väl det :-). Att Pinnen  är ett "ute"häst var väldigt tydligt... precis som sin hagkompis (Dudde). Svansen gick som en propeller och han flög över hindren :-))). Trolleholm har ju en fantastisk utebana! Felfri och rosett! Så himla roligt!!



     


Nästa helg ska "Soffan" tävla Dudde, det ska bli spännande. Hur mina tävlingar blir under sommaren har jag inte så mkt plan på. Fanny och Pinnen tävlar i första hand så får jag planera efter det :-)! Deras nästa blir i Dagstorp den 3 maj, längtar redan dit :-)!!


Av trevanner-enlivsstil - 17 april 2014 14:09


Vi önskar alla en riktigt skön, härlig och Glad Påsk!

 

 

 

 

Kramar från Åsa, Stina och Linda

samt 

Honey, Oscan och Dudde!

Av trevanner-enlivsstil - 8 april 2014 06:00


Halloj, Linda här :)


Det rullar på som bara den och jag hinner nästan inte med!! Vart tar dagarna i vägen??


I förra veckan hamnade Team Jeppsson i en liten svacka då Fanny bröt sitt lillfinger. Vi hade en tight tävlingsplan under våren om att hinna kvala Pinocchio till Ungponny SM… Vi vet att tiden var knapp för att kunna kvala och att det skulle bli tufft då vi ”förlorade” 4 månader i höstas pga. hans hälta MEN, det fanns en chans att lyckas om planen skulle hålla och det blev lite ljusare när ”Pinnen” blev mätt till C-ponny istället för D.


Dock kom de nya SM-reglerna och kvalperioden kortades ner med 7 veckor från tidigare år, förmodligen för att man valt att ta bort championatet i år.…Kvalperioden kortades från den 30 september till den 10 augusti istället. Sen när Fanny bröt fingret så insåg vi att det var kört. Tävlingarna i april var viktiga och nu har vi fått stryka dom. Lite depp ett par dagar men inte så mycket att göra åt så det är bara att resa sig och borsta bort sanden från axlarna och rida vidare :)! Ett sanningens ord då ett brutet finger inte stoppar en hästälskande tonåring från att få rida sin älskade ponny!!



 




Soffan har kommit igång att rida Dudde och jag kom till stallet precis när de var klara. Båda såg nöjda ut och Dudde svettig och enligt S så hade passet gått bra! Det känns fortfarande konstigt att Dudde ska åka iväg men jag är oerhört glad över att det är tillsammans med S han ska åka. Hon verkar vara en supertjej och bara det bästa är gott nog åt min Pålle ;-)!


Egentligen skulle jag ha tävlat dressyr på våra hemmatävlingar i helgen som gick, men då jag går utbildning inom Equipe och precis hela lördagen gick till det, så orkade jag faktiskt inte göra Dudde ”dressyrsnygg”. Att knoppa är inte min starka sida…*suck*!! Jag har ett par st. tävlingar inplanerade och sen är det ju S som kommer att tävla vidare på Dudde i sommar. 


Han är grymt fin nu! Både i dressyren och i hoppningen.


Jag har hoppat några gånger för Ulrika istället för Leif då Fanny har varit sjuk och sedan för att hon bröt fingret. Träningarna går super!! Han väntar på minsta signal från mig och får in sina steg  som  varit en svårighet pga. hans storlek. Jag kan t.om få in fler steg än vad övriga kan med sina ”normalhästar” ;-)! Det har varit mycket svårighetsövningar hos U och det som vi trodde skulle vara tufft för Dudde har visat sig att inte vara några som helst problem!Han går från klarhet till klarhet… Bästa hästen <3!!

Av trevanner-enlivsstil - 4 april 2014 06:56

Åsa här :)

Helst vill man ju att märka av små framsteg varje gång man rider och jobbar sin häst. Den senaste tiden har jag haft hittat en ny knapp på Honey (med hjälp av Camilla) och det har gått bra framåt. Dock sist på hoppträningen tyckte jag hon var lite "springig" igen och det kändes som om jag satt "ovanpå" (ni som själv rider vet vad jag menar ;)) Dock tyckte Ulrika att jag var mkt mer på plats och trodde att det var svårigheten på vägarna som gav min känsla. Vi övade mkt svängar/korta vägar och då kommer allt mkt snabbare och man måste ju då själv också vara mkt snabbare ;P

Härhemna igår var det tid för ett markarbetespass och jag tror eg att Honey gick rätt bra. Hon var jättefin i traven och trampade på men efteråt var jag inte riktigt nöjd och det känns som om vi tagit ett litet steg bakåt. Men kanske för jag är för otålig och vill känna lika STORA förbättringar hela tiden...men det tar tid...Så jag får väl vara mer tålmodig och glädjas åt de små stegen framåt, väl medveten om att man nog ibland tar ett steg bakåt för att sen kunna ta två framåt igen!

Idag är det FREDAG!!! Trevlig helg alla och lycka till för er som ska besöka ngn tävlingsplats :))

Presentation


Välkommen till Tre Vänner - En Livsstil! En blogg om tre vänner som fann varandra genom vårt gemensamma intresse - Hästarna! Vi heter Åsa, Stina och Linda och kommer att blogga om vår vardag, om oss och våra hästar.

Kategorier

Våra Hästar

Prinz Oscar "Oscan", -02 valack e; Highlight - Landprinz I. Tävlar fn 1,20 och LA Dressyr.

Äg. Kristina Eriksson

 

 

Honeysuckle BS "Honey", -06 sto e; Homme d'Honneur xx - Don Schufro. Tävlar fn 1,10 och LB Dressyr.

Äg. Åsa Ståhlbrand 

 

   

Ceydoo "Dudde", -05 valack e; Guido(ex Gudo) - Flamingo 481. Tävlar fn 1,10 och LB dressyr

Äg. Linda Jeppsson            

 

Tävlas av Lina Bengtsson

 

 

 

 

Pinocchio "Pinnen"-08 valack

kat. C Sv.Ridponny

e; Lambourghini 1028 - Sörbys O'boy RNF 133

Rids av Lindas dotter Fanny. Tävlas i LA.

Äg. Karolina Nilsson

   

     

Tillsammans mot Cancer!

Fuck Cancer, stöd cancerforskningen!! Tillsammans mot cancer!

Pg 901986-0, Bg 901-9514

 

   

 

 

Länkar

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards