trevanner-enlivsstil

Alla inlägg under februari 2014

Av trevanner-enlivsstil - 6 februari 2014 23:15

Vi hade hela ridhuset på Thulesbo för oss själva, jag och Dudde. Så himla najs!! Visst är det trevligt med sällskap ibland men att bara få sitta och trimma med fokus på sig själv och slippa svänga om för att ge plats åt andra....det är ganska skönt!



 



Vi hade en superlång uppvärmning och det är så tydligt när man lägger tiden på "rätt" moment. Väl i det riktiga arbetet så var Dudde ordentligt lösgjord och han var fantastisk att sitta på, underbara häst! Det handlar om att ge hästen tid....Ikväll fick vi även till den förvända galoppen i höger varv, den satt ett varv runt hela ridhuset... i vänster varv ville han byta i alla hörnen....blir för tufft för höger bak.. vi kämpar på :-)!


Vi jobbade med tre markbommar. Två med 14 meter emellan och en bom som låg längs medellinjen. Första övningen var galopp på volt över markbom åt båda håll och sedan gick vi över och arbetade med olika språng på de andra två. Först fyra språng, sen tre och vi fick faktiskt in fem språng i slutet, det är trångt för en normal häst så då förstår ni hur det är för en häst på 1,77... Bommen på medellinjen använde jag när jag bytte varv. Vi var ordentligt trötta båda två efter passet men jag tror faktiskt att Dudde var lika nöjd som jag :-)! 



 



Fanny och Pinocchio hopptränade igår och det går så himla bra! Han är totalt orädd och inte det minsta tittig, han hoppar verkligen allt! Åh, vad jag längtar till vår säsong sätter igång!!



 

Av trevanner-enlivsstil - 2 februari 2014 22:30

Godkväll alla, Linda här!


Dessa två veckor har varit låååånga! Det är inget roligt när man tvingas sätta hästen i ofrivillig vila, speciellt inte när kurvan går spikrakt uppåt. Fast å andra sidan är det väl kanske då man ska ta time-out...när det går som bäst…svårt att påverka kanske när orsakerna är vad de har varit.


I vilket fall som helst är jag väldigt lycklig för att snön är på väg bort och att Duddes svullna ben inte var värre än att det försvann efter ett par dagar. Även om jag inte har suttit i sadeln så har Dudde gått i skrittmaskinen så helt i vila har han inte varit.


I lördags tog jag och Fanny oss ut på en tur i byn, vi har en runda där som tar ca 40 min att skritta. Det luktade faktiskt lite vår… trots att det är ett tag kvar. Spelar ingen roll, att få nosa på den räcker för mig…dock blir längtan starkare.

 

 

 




På söndagen tränade Fanny dressyr för Lisbeth borta på Thulesbo. Jag tog med mig Dudde så vi kunde passa på att ta ett joggpass samtidigt. Lång o låg med inslag av lite galopp. Shit!! Vad hinner man egentligen glömma på två veckor!!??? Han är ju stark som en oxe min häst!!




 



 



Fannys träning gick bra, de har hittat varandra, hon och Pinocchio, och de ser verkligen ut att trivas ihop. Han är lite flaxig med huvudet när det börjar bli tungt och när Fanny blir något stark i handen. Jag tror att det är därför han håller på med huvudet…. pga. att det krävs mer av honom samt att han har en känslig mun. Han är rädd om sin mun efter två inflammerade tänder som han hade hos sin förra fodervärd. Jag ska nog sätta ett tjockare bett på honom, tycker att det vi använder nu är i det smalaste laget.



Tävlingsplaneringen är klar för Fanny och Pinocchio inom hoppningen, fram till sommaren... jag hoppas de går som planerat så det finns utrymme för ett par dressyrtävlingar också för shit så fina de är, Miniteamet :-)



Ett tips är Horslyx vid stretchning, de älskar den! Finns b.la på Hööks!

 

 

Presentation


Välkommen till Tre Vänner - En Livsstil! En blogg om tre vänner som fann varandra genom vårt gemensamma intresse - Hästarna! Vi heter Åsa, Stina och Linda och kommer att blogga om vår vardag, om oss och våra hästar.

Kategorier

Våra Hästar

Prinz Oscar "Oscan", -02 valack e; Highlight - Landprinz I. Tävlar fn 1,20 och LA Dressyr.

Äg. Kristina Eriksson

 

 

Honeysuckle BS "Honey", -06 sto e; Homme d'Honneur xx - Don Schufro. Tävlar fn 1,10 och LB Dressyr.

Äg. Åsa Ståhlbrand 

 

   

Ceydoo "Dudde", -05 valack e; Guido(ex Gudo) - Flamingo 481. Tävlar fn 1,10 och LB dressyr

Äg. Linda Jeppsson            

 

Tävlas av Lina Bengtsson

 

 

 

 

Pinocchio "Pinnen"-08 valack

kat. C Sv.Ridponny

e; Lambourghini 1028 - Sörbys O'boy RNF 133

Rids av Lindas dotter Fanny. Tävlas i LA.

Äg. Karolina Nilsson

   

     

Tillsammans mot Cancer!

Fuck Cancer, stöd cancerforskningen!! Tillsammans mot cancer!

Pg 901986-0, Bg 901-9514

 

   

 

 

Länkar

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards