trevanner-enlivsstil

Alla inlägg under juni 2014

Av trevanner-enlivsstil - 29 juni 2014 23:45

Halloj, Linda här!


Idag tränade jag för Kristian. Tanken var att jag skulle ha tränat igår och att Familjen skulle varit på Tivoli idag men sonen skadade sig under en fotbollsmatch och vi tillbringade en stor del av dagen på sjukhus och helgen fick helt enkelt planeras om. 


Jag har nog sällan känt mig så värdelös som jag gjorde efter denna träning! Det var egentligen inte att träningen i sig gick dåligt utan nog mer för att varenda gång jag tränar för Kristian så är jag tillbaka på ruta ett! Nu tränar jag visserligen 2-3 ggr/år för honom men det finns liksom ingen utveckling... jag är kvar på samma skitstadie som jag var när jag tränade för honom första gången för två år sedan! En okontrollerad häst som springer genom alla hinder med en ryttare som flänger runt i sadeln och försöker manövrera. Vart tar alla Ulrika träningar ivägen?? Var är det ekipage som faktiskt har utvecklats enormt, som nuförtiden faktiskt får in alla steg i linjerna, som faktiskt hoppar bana med hinder upp till 1,25...det ekipaget är som bortblåst när jag tränar för K och jag sitter och hoppar rundor på skithinder utan att veta vad jag egentligen gör!!  


Jag var lite orolig för hur Dudde skulle vara på hoppträningen idag med tanke på hans "psykbryt" förra veckan. Jag valde att hoppa honom på bett för att se om det fanns någon förändring mot hacket. Att det skulle vara nåt fel på honom kunde vi ta bort ganska snart, även om K och U fick övertyga mig om att han ser hur fin ut som helst! Galenpannan från förra veckan var som bortblåst och det var superskönt, så då var det förmodligen träningsvärk, efter alla dressyrträning, som spökade.


Dock är "Höger" inte vår starka sida. Vi har problem, eller jag?! Jag hamnar i dragläge när vi rider i högervarv.. drar tygeln mot mig och hamnar med tyngden på vänster sida så hela hästen flyter ut med bogen och bryter ridvägen. Både Kristian och U tycker att jag är rent för snäll mot honom och måste tvinga att sätta honom på höger, börja rida och sluta åka häst, rida på två tyglar och inte bara på en. Usch, jag tycker att jag är tuff mot honom men båda menar att jag är för mesig och behöver sätta honom på plats så att han nån gång kan bli starkare i höger bak. Jag blir nog försiktigare när jag rider på bettet för jag är så rädd att jag sätter balansen i handen och att hans sår i munnen ska gå upp, det har varit så fint länge nu. Sista rundan tuffade jag till mig och den blev helt ok, om jag bara hade andats nån gång mellan hindren....*suck*!


Här är det bästa med att rida på Hackamore! Man kan inte rida på en tygel utan måste rida på lika tygeltag hela tiden för att Hacket ska göra inverkan på hästen, annars glider det bara fram o tillbaka. På ett bett inverkar du hela tiden och ger hästen fel budskap om du inte gör rätt och det är ju det svåraste med ridningen... när gör du rätt? 


Jag är så jädrans besviken på mig själv!! Va FAN, jag kan ju detta!!! Jag har övat på det i evigheter, vad FAN HÅLLER JAG PÅ MED???!!! Köp en cykel och börja cykla istället!! Glöm det!! Hoppet är det sista som överger en och förr eller senare ska jag väl lära mig rida!!!



Dagens övning...eller krigfält....hmpf!

 

 

 

 

"-Hej Matte, ryck upp dig... jag tyckte det gick bra"!

 

 



Av trevanner-enlivsstil - 29 juni 2014 23:30

Hej Alla, ett deppinlägg från Linda här....


För det första så letar jag fortfarande efter min motivation...motivationen utav att vilja hoppa! Jag kan inte svara på vad som har hänt, jag grubblar, spekulerar, analyserar och terroriserar min familj utan framgång för några svar. Under det sista året har det svalnat av och efter vart träningstillfälle så blir det tydligare. Efter en hoppträning som har gått bra så är jag lycklig för stunden, men det svalnar ganska fort.


Jag tycker det är skitroligt att hoppträna, tror jag?? Eller försöker jag intala mig själv att jag tycker det är roligt? Jag har kommit på mig själv att anmäla och titta efter tävlingar för att i andra stund avanmäla mig igen... något i mig säger att "Jag vill ut o tävla" medans något annat i mig säger att jag "inte vill". 


Hade det varit så att jag endast reagerade såhär när det gällde tävling så hade det ju berott på tävlingskänslan men det som stör mig är ju att det gäller även på träning - hoppträning. Jag var ju ute och tävlade dressyr och hade inga problem med det. Jag har läst av mig om det gäller höjden på hindren, men det gör det inte! Jag känner ingen som helst rädsla eller nervositet utav att rida mot ett hinder... det är något annat... och jag tror att jag fann svaret idag...det värsta är att ifall detta är svaret på min brist på motivation och glädjen i hoppningen... då har jag ett större problem än vad jag vågat tänka på och för att hitta motivation kräver en ganska stor förändring och innebär en ganska stor omställning. Är detta svaret så kommer jag aldrig någonsin komma över bakgrunden till detta för att det har påverkat mig så, men jag kan lära mig att gå vidare och lägga det bakom mig! 


Samtidigt är jag glad för att veta att hoppningen finns kvar i mitt hjärta!



Min Hjälte <3

Vi kommer igen!!


 




Av trevanner-enlivsstil - 27 juni 2014 22:00

Hej Alla, Linda här :)


Idag var vi på återbesök med Pinnen hos veterinären. Hon tyckte som jag, att han tar för sig mycket bättre fram men att han fortfarande visar orenhet på böjt spår i vänster fram och ännu tydligare på hårt underlag i samma varv, dock ingen hälta. Visas hälta/orenhet på hårt underlag tyder det på att hästen är sulöm! Vidare tycker hon nu att vi ska sätta igång Pinnen för hon tycker ändå att han är så pass bra samt att se om han påverkas i ridningen. Dock ska vi sätta flytsulor på båda fram innan igångsättning så jag ringde vår nya hovslagare direkt när vi kom hem och fick en tid på tisdag! Kan säga att flytsulor var f-n ingen billig historia!!! Trodde jag skulle tuppa av när jag fick höra summan....


Nåja, det känns skönt att han är på G och jag håller tummarna för att Fanny och Pinnen snart är full gång och tillbaka på tävlingsbanan igen :)!




       







Av trevanner-enlivsstil - 25 juni 2014 23:03

Stina här :)


Ikväll har det hopptränats!! Först med Oscan som verkligen börjar komma tillbaka, vilket klipp i språnget han hade idag!! Gick ut från träningen med största smilet   

Hoppade en övning där Ullis höjde upp till en oxer på 1,30, Oscan hade öronen klistrade framåt, och bara tryckte till! Sådan härlig känsla!!! Fick en fin kommentar av en av de andra som tittade på, hon tyckte att han såg ut som en stabil 1,30-1,40 häst! Kommentaren värmde väldigt mycket med tanke på att han är inte helt igång än :)) Man behöver de här ljusglimtarna i hästvärlden, det är mycket slit, men sååå kul när det sen går bra!!

Vet inte var han fått sitt självförtroende ifrån?? Bara jag som ridit honom ju ;)


Efter Oscan var det dags för Kahlua. Kahlua hoppade stabilt 1,0 meters banor, oxå med öronen spikrakt framåt! Härlig pålle!! Nu får de ta det lugnt över helgen, eftersom jag åker iväg imorgon. Nästa helg är det dags för tävling för båda, och jag LÄNGTAR!!   

Av trevanner-enlivsstil - 24 juni 2014 22:30

Hej Alla, Linda här :)!


Har linat och gått igenom Dudde efter hoppträningen i förra veckan, som slutade i "Log out", och han ser ut som friskaste hästen någonsin. Inget synligt för ögat och jag hoppas det stannar därvid. Lät honom få en extra "vilodag" ifall han hade lite träningsvärk och han fick istället jogga lite i lina. I markarbetet har han jobbat på bra och jag har börjat vänja mig vid att rida med dressyrspö (hatar att rida med spö) för att få lite skänkelhjälp så det blir mer Power i Duddes steg, vilket gett gott utfall... shit vad häftigt det är!! Jag börjar så smått vänja mig vid min dressyrsadel också så allt känns som det går i rätt riktning, kul :)!



 




Jag hoppar över hoppträningen hos U denna vecka och avvaktar till lördag istället då jag ska träna för Kristian. Håller tummarna för att Dudde inte strejkar då...då är det nog ett tecken på något fel... men det ska vi inte tänka på nu, endast positiva tankar är tillåtet :)!


Vad det gäller vår lilla ponny "Pinnen" Pinocchio så är vi väl ganska förbryllade fortfarande! Pinnen är fortfarande halt, dock bättre så han gör ju framsteg. Behandling såhär långt är endast Butta då man inte riktigt vet vad som ska behandlas!? Saker som lätt fång och mask har varit på tapeten men sedan slagits bort. Nu är vi tillbaka på ruta ett där vi en gång var i höstas. Då han markerar på tryck på tån så tror man inte att den Inflammation han hade i framhovarna i höstas, inte helt har läkt ut utan fått fäste igen. På fredag ska vi tillbaka till veterinären för ny visitering och eventuell borttagning av skorna.



   


Håll tummarna för Team Jeppsson denna vecka, för mig och Dudde på hoppträningen på lördag och för Fanny o Pinnen på fredag!


Kram på er!


Linda



Av trevanner-enlivsstil - 23 juni 2014 21:56

Tja!! Stina som skriver!!!

Vet att det var ett tag sen, men motivationen att sätta sig ner och skriva i bloggen går verkligen upp och ner :) Säger det igen, tur vi har Linda, när jag och Åsa drabbas av skrivtorka ;)


Har hänt en del sen jag skrev sist! Oscan är igång igen och var på tävling i Lund innan midsommar. Han kändes fin!! Dock red jag riktigt dåligt i första klassen, efteranmälde mig därför till en klass till, där det gick väldigt bra. Gjorde en kanonrunda i andra vändan, dock ett ner som Oscan får ta på sitt konto :) Mer än nöjd med att jag efteranmälde!!


Kahlua har gjort debut på hoppbanan oxå! För två veckor sedan fick hon gå en 80 cm pay & jump, som hon gjorde väldigt bra när väl "polletten" trillade ner. Jag och Maggan, ägaren, tyckte att vi kör på, och anmälde till tävling helgen efter, där hon fick gå 80 och 90 cm i Sydslätten. Hon gjorde kanonrundor och det blev TVÅ noll-rundor! Kunde inte önskat mer av henne, hon skötte sig klanderfritt, och fin och koncentrerad på banan :))


Själv jobbar jag bara imorgon oxå, sen väntar semester i nästan 5 veckor!!! Längtar! Börjar semestern med en resa till Amsterdam, därefter ska det ridas!! Tävling om två veckor där både Oscan och Kahlua ska gå, är tanken :) Ska bli så kul! Snart FALSTERBO där givetvis jag ska dit med Linda och Åsa. Längtar som f-n till det oxå!!!   

Detta blir en bra sommar   


 

Av trevanner-enlivsstil - 20 juni 2014 09:33


Glad Midsommar alla Bloggvänner

 

önskar vi er från

 

Tre vänner - En Livsstil!

 

 

 

Av trevanner-enlivsstil - 19 juni 2014 08:28

Hej, Åsa här!

Man skulle nästan kunna tro att jag lämnat bloggen...men så är icke fallet! Fick en liten dipp när Honey blev halt och deppade lite och senaste tiden har jobbet varit intensivt. Alla som är lärare känner igen sig i hetsen innan det äntligen blir sommarlov!
Men i år ser det ut som att jag kommer att kunna rida hela ledigheten :)) Var nämligen på återbesök hos vet igår och nu är Honey bra i sitt knä igen så jag kan fortsätta igångsättningen!!
Så även om det inte blir så mycket till tävlingar så kan jag i alla fall rida! Man får vara glad för det lilla när man bara har en häst ;)

Ha en trevlig midsommar alla!

Äntligen på G igen!
Honey <3

Presentation


Välkommen till Tre Vänner - En Livsstil! En blogg om tre vänner som fann varandra genom vårt gemensamma intresse - Hästarna! Vi heter Åsa, Stina och Linda och kommer att blogga om vår vardag, om oss och våra hästar.

Kategorier

Våra Hästar

Prinz Oscar "Oscan", -02 valack e; Highlight - Landprinz I. Tävlar fn 1,20 och LA Dressyr.

Äg. Kristina Eriksson

 

 

Honeysuckle BS "Honey", -06 sto e; Homme d'Honneur xx - Don Schufro. Tävlar fn 1,10 och LB Dressyr.

Äg. Åsa Ståhlbrand 

 

   

Ceydoo "Dudde", -05 valack e; Guido(ex Gudo) - Flamingo 481. Tävlar fn 1,10 och LB dressyr

Äg. Linda Jeppsson            

 

Tävlas av Lina Bengtsson

 

 

 

 

Pinocchio "Pinnen"-08 valack

kat. C Sv.Ridponny

e; Lambourghini 1028 - Sörbys O'boy RNF 133

Rids av Lindas dotter Fanny. Tävlas i LA.

Äg. Karolina Nilsson

   

     

Tillsammans mot Cancer!

Fuck Cancer, stöd cancerforskningen!! Tillsammans mot cancer!

Pg 901986-0, Bg 901-9514

 

   

 

 

Länkar

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards