trevanner-enlivsstil

Direktlänk till inlägg 27 mars 2014

Debatt - Ryttareliten!

Av trevanner-enlivsstil - 27 mars 2014 15:56


 



Den enda som bekräftar fördomar är Nina Lekander

 

RIDSPORT Det är inte SVT som bidrar till att sprida gamla, förlegade fördomar om ridsporten. Det är Nina Lekander själv. Ingen kallar Zlatan eller Henrik Lundkvist för överklass, trots att de tjänar mer än ryttareliten. 

I sin debattartikel slår Nina Lekander fast att programmet Ryttareliten riskerar att ”cementera bilden av ridning som en sport endast för överklassen”. Jag tror inte det är programmet som gör det utan Nina själv.


Visst, det har funnits fördomar om ridsporten, men precis som golfen så har de motarbetats och motbevisats gång på gång under lång tid. Jag inte säker på att de fördomarna längre är så utbredda som det så ofta hävdas.

Nästan alla svenskar har träffat på ryttare (oftast unga tjejer) som är långt ifrån det som kallas överklass. Om inte så skulle jag rekommendera att börja fråga vänner och bekanta vilka sporter de sysslade med när de var unga. Jag kan lova att det kommer att dyka upp många ”icke-överklass-personer” som har spenderat mycket tid på den lokala ridskolan.


Det är med andra ord Nina Lekanders fördom, inte allmänhetens. Hon delar den dock med en liten klick krönikörer och tyckare som ibland plockar fram den när de vill göra enkla poänger. Men det är inte SVT som bidrar till att sprida gamla, förlegade fördomar om ridsporten. Det är Nina Lekander.

Lekander ger sig även på ryttarna som vi får följa i programmet och efterlyser ryttare från ”enklare förhållanden” och det hade säkert varit intressant det också. Efter det följer en lång utläggning om att deltagarna kommer från ”ytterst gynnsamma förhållanden”. Det stämmer nog att förhållanden för att bli en framgångsrik ryttare var gynnsamma. Precis som Anja Pärsons och Ingmar Stenmarks uppväxtförhållanden var gynnsamma för att bli duktiga skidåkare. En enkel tillgång till en skidbacke, en golfbana eller en häst i kombination med föräldrar som ”hystar upp dem på hästryggen” är så klart gynnsamt om man snabbt ska komma upp i de 10 000 timmarna utövning som är så populärt att prata om.


Men att hävda att det gör dem till överklass är faktiskt direkt felaktigt. Programmet heter just Ryttareliten och som namnet antyder så handlar det om det, det vill säga eliten inom ridsporten. Vi får följa med bakom kulisserna och se vad som krävs för att den allra högsta internationella nivån. Jag kan med säkerhet säga att samtliga deltagare har kommit dit på eget driv och genom att lägga ner ett ofantlig antal timmar på hästryggen och i stallet.

 

Visst, SVT hade kunna välja andra elitryttare, men vi hade fått se samma vackra flygbilder över fantastiska gårdar oavsett vilka som hade följts. Programmet hade inte kunnat handla om den yttersta eliten om vi skulle få se något annat. Har Nina Lekander sett hur Rolf-Göran Bengtsson och Jan Brink bor nuförtiden? Inte? Googla ”hemma hos Jan Brink” till exempel.


Tar man Lekanders debattinlägg och ersätter ordet ryttare i med fotboll, ishockey eller tennis så tror jag nog att vi fått se ganska vackra flygbilder på stora hus också. Jag tror däremot inte vi hade sett debattinlägg om att programmet cementerar fördomar om vare sig över-, medel- eller arbetarklass. Jag tror inte vi hade sett någon debatt om klasser alls faktiskt.


Jag är rätt säker på att världseliten inom de flesta andra stora breddsporterna tjänar mycket mer pengar än eliten inom ridsport, men det är ingen som kallar Zlatan eller Henrik Lundkvist för överklass för det.

Nej, den debatten sparar Lekander till en sport med mestadels kvinnliga utövare. Frågan är så klart varför det är så?

 

Nej, Nina Lekander, debatten om ridsporten (som är den näst största tjejidrotten efter fotboll, inte den största) som en överklassport kanske hade varit på sin plats för 15-20 år sedan, men de flesta andra har faktiskt lämnat den därhän. Vill du slå ett slag för ridsporten så tycker jag att du i stället ska utnyttja din plattform till att ställa relevanta frågor. Här är några förslag:

- Varför har nästan alla städer i Sverige kommunalt finansierade ishallar, medan ridskolorna drivs av ideella föreningar?

- Varför är inte ridsporten avdragsgill som friskvård?

Min fördom säger mig att det precis som på många andra områden i samhället är kvinnor som missgynnas och diskrimineras. Om min fördom stämmer är det en intressant debatt. Att ridsporten är en överklassport för att den yttersta eliten råkar bo fint är det inte.


PS. Nej, alla hästälskare är inte besatta av raser och avel. Det finns en hel del hästägare som är det, men de flesta hästälskare och ryttare äger inte sina egna hästar utan rider på ridskola – utan någon större relation till hingstar och stostammar.


PS2. Det här är väl kanske något som SVT:s marknadsföringsavdelningen får ta till sig, men parallellt med Ryttareliten på SVT visas en webbserie på SVT Play, som enbart handlar om hästskötarnaRyttareliten: Stallet heter den. Där får du reda på mycket om dem. Återigen, googla.

 

 
Johan Sjögren, vd på ridsportsajten och hästtidningen Hippson

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av trevanner-enlivsstil - 24 mars 2015 23:41

Kraftlös, maktlös, orkeslös men ändå sömnlös...hur går det ihop? Tidigare ikväll stupade jag i soffan, trött och deprimerad efter att ha varit ute med pållen. Men nu kan jag inte sova... Älskade Honey känns jätteskum, ojämn på något sätt, halt ibl...

Av trevanner-enlivsstil - 12 mars 2015 09:03

Att jag inte lär mig!!! Förra veckans träning gick sådär, Honey stannade lite igen men kände att jag inte fick rätta känslan och red inte så bra så fick ta på mig det. Träningen veckan innan hade gått super så det kändes sådär kul att backa ett ste...

Av trevanner-enlivsstil - 12 mars 2015 07:47

Att jag inte lär mig!!! Förra veckans träning gick sådär, Honey stannade lite igen men kände att jag inte fick rätta känslan och red inte så bra så fick ta på mig det. Träningen veckan innan hade gått super så det kändes sådär kul att backa ett ste...

Av trevanner-enlivsstil - 10 mars 2015 21:22

Tja, Stina här :)   Både jag och Oscan är väldigt nöjda med det fina vädret på sistone! Känns som att vintern är över, eller det hoppas jag iaf    Tävlingsdebuten för året blev i Skabersjö i början av februari, och Oscan var TAGGAD! Dubbelt fel...

Av trevanner-enlivsstil - 14 januari 2015 20:25

Älskar denna vintern!! Perfekt väder att hålla igång hästen i även om jag inte älskar regn och blåst. Men bättre än minusgrader, is och snödrivor... :) Så Oscan konditionstränar för fullt, mycket trav längs grusvägarna, där han bara kan rulla på. Kän...

Presentation


Välkommen till Tre Vänner - En Livsstil! En blogg om tre vänner som fann varandra genom vårt gemensamma intresse - Hästarna! Vi heter Åsa, Stina och Linda och kommer att blogga om vår vardag, om oss och våra hästar.

Kategorier

Våra Hästar

Prinz Oscar "Oscan", -02 valack e; Highlight - Landprinz I. Tävlar fn 1,20 och LA Dressyr.

Äg. Kristina Eriksson

 

 

Honeysuckle BS "Honey", -06 sto e; Homme d'Honneur xx - Don Schufro. Tävlar fn 1,10 och LB Dressyr.

Äg. Åsa Ståhlbrand 

 

   

Ceydoo "Dudde", -05 valack e; Guido(ex Gudo) - Flamingo 481. Tävlar fn 1,10 och LB dressyr

Äg. Linda Jeppsson            

 

Tävlas av Lina Bengtsson

 

 

 

 

Pinocchio "Pinnen"-08 valack

kat. C Sv.Ridponny

e; Lambourghini 1028 - Sörbys O'boy RNF 133

Rids av Lindas dotter Fanny. Tävlas i LA.

Äg. Karolina Nilsson

   

     

Tillsammans mot Cancer!

Fuck Cancer, stöd cancerforskningen!! Tillsammans mot cancer!

Pg 901986-0, Bg 901-9514

 

   

 

 

Länkar

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards