trevanner-enlivsstil

Direktlänk till inlägg 15 mars 2014

Jag säger som Fylking...ÄNTLIGEN :)

Av trevanner-enlivsstil - 15 mars 2014 08:34

Åsa här :)


De senaste veckorna har jag i markarbetet fokuserat på att få Honey liksidig då hon gärna går och "smyger" med sitt höger bak och tyvärr har jag låtit henne komma undan med det lite för mycket...trott att hon haft ont, hittat på ngt i hagen och då åkt till Camilla Alexandersson för att korrigera det. Men Donnan har rätt mycket drivit med mig...

Så för att komma till rätta med det tog jag hjälp av Camilla Axelsson som utbildat Honey innan jag köpte henne och känner henne (litegrann iaf). Det är ju sällan man ser sin häst bli riden eftersom man ju ofta sitter på ryggen men oh vad fin Honey är <3(och såklart finare när hon rids av en utbildad beridare). Tror jag måste satsa lite på dressyr också...;)

Jag har verkligen märkt skillnad i markarbetet men Honey blir emellanåt som en trotsig tonåring men det kommer mer och mer sällan så jag vågar nog säga att det nu är Åsa - Honey: 1-1 (på väg mot 2-1 ;) )
Att få bättre koll på markarbetet avspeglar sig direkt i hoppningen, vilket jag inte är ett dugg förvånad över, och där börjar det också att lossna på riktigt :)) Senaste träningen i torsdags gick kanon och det var längesedan, och då menar jag LÄNGESEDAN, jag hade en så bra känsla och Honey gick så bra! Wiihoo, äntligen!! Längtar redan till nästa hoppträning men däremellan är det trimning och åter trimning som står på schemat :P 


Det lönar sig att kämpa på och mitt råd till er andra glada amtörryttare är att ta hjälp om du kör fast. Som flera sagt före mig är det för mycket prestige och skitsnack i hästvärlden som i grund och botten beror på osäkerhet och/eller avundsjuka (min hypotes iaf). Naiv eller inte, jag anser iaf att alla gör så gott de kan utifrån sin förmåga och är man inte proffs så får man ta hjälp av de som är det och det är inget fel i det! Har tom hört att vissa av de bästa tävlingsryttarna i  USA lämnar bort hästarna till beridare för "tillridning" en månad varje år för att få dem genomridna och liksidiga...Var man och kvinna till sin sak och jag tror också på teorin om de 10 000 timmarna...Har du då bara en häst säger det sig själv att det tar VÄLDIGT lååååång tid innan du är proffs!

Jag kommer iaf att fortsätta att kämpa på efter min bästa förmåga och hoppas att jag kommer så långt som möjligt efter mina förutsättningar (tid, ekonomi, hälsa...) så att jag själv blir nöjd! Det ska (i alla fall övervägande) ge mer energi än det tar att hålla på med dessa älskade djur <3 och framförallt vara SKOJ! <3


Inte för att min häst är den svåraste kanske men en vilja av stål har hon ;))

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av trevanner-enlivsstil - 24 mars 2015 23:41

Kraftlös, maktlös, orkeslös men ändå sömnlös...hur går det ihop? Tidigare ikväll stupade jag i soffan, trött och deprimerad efter att ha varit ute med pållen. Men nu kan jag inte sova... Älskade Honey känns jätteskum, ojämn på något sätt, halt ibl...

Av trevanner-enlivsstil - 12 mars 2015 09:03

Att jag inte lär mig!!! Förra veckans träning gick sådär, Honey stannade lite igen men kände att jag inte fick rätta känslan och red inte så bra så fick ta på mig det. Träningen veckan innan hade gått super så det kändes sådär kul att backa ett ste...

Av trevanner-enlivsstil - 12 mars 2015 07:47

Att jag inte lär mig!!! Förra veckans träning gick sådär, Honey stannade lite igen men kände att jag inte fick rätta känslan och red inte så bra så fick ta på mig det. Träningen veckan innan hade gått super så det kändes sådär kul att backa ett ste...

Av trevanner-enlivsstil - 10 mars 2015 21:22

Tja, Stina här :)   Både jag och Oscan är väldigt nöjda med det fina vädret på sistone! Känns som att vintern är över, eller det hoppas jag iaf    Tävlingsdebuten för året blev i Skabersjö i början av februari, och Oscan var TAGGAD! Dubbelt fel...

Av trevanner-enlivsstil - 14 januari 2015 20:25

Älskar denna vintern!! Perfekt väder att hålla igång hästen i även om jag inte älskar regn och blåst. Men bättre än minusgrader, is och snödrivor... :) Så Oscan konditionstränar för fullt, mycket trav längs grusvägarna, där han bara kan rulla på. Kän...

Presentation


Välkommen till Tre Vänner - En Livsstil! En blogg om tre vänner som fann varandra genom vårt gemensamma intresse - Hästarna! Vi heter Åsa, Stina och Linda och kommer att blogga om vår vardag, om oss och våra hästar.

Kategorier

Våra Hästar

Prinz Oscar "Oscan", -02 valack e; Highlight - Landprinz I. Tävlar fn 1,20 och LA Dressyr.

Äg. Kristina Eriksson

 

 

Honeysuckle BS "Honey", -06 sto e; Homme d'Honneur xx - Don Schufro. Tävlar fn 1,10 och LB Dressyr.

Äg. Åsa Ståhlbrand 

 

   

Ceydoo "Dudde", -05 valack e; Guido(ex Gudo) - Flamingo 481. Tävlar fn 1,10 och LB dressyr

Äg. Linda Jeppsson            

 

Tävlas av Lina Bengtsson

 

 

 

 

Pinocchio "Pinnen"-08 valack

kat. C Sv.Ridponny

e; Lambourghini 1028 - Sörbys O'boy RNF 133

Rids av Lindas dotter Fanny. Tävlas i LA.

Äg. Karolina Nilsson

   

     

Tillsammans mot Cancer!

Fuck Cancer, stöd cancerforskningen!! Tillsammans mot cancer!

Pg 901986-0, Bg 901-9514

 

   

 

 

Länkar

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards