trevanner-enlivsstil

Direktlänk till inlägg 31 januari 2014

15 skäl att köpa ponny

Av trevanner-enlivsstil - 31 januari 2014 09:00

1. Ponnylivet är sunt både fysiskt och psykiskt. Ponnybarn har roligt medan de rör på sig, och de brukar i regel inte falla in i destruktiva cirklar som till exempel självskadebeteende.


2. De ligger inte så ofta berusade på fester heller, eftersom det inte ges så jättemycket utrymme för festande.


3. Ditt barn blir handlingskraftigt. I stallen lär man sig att ingripa när något händer. Om skolan börjar brinna kommer ponnybarnet ha kastat sig på brandsläckaren och släckt elden innan någon ens hunnit ringa 112.


4. Är ditt barn en flicka får hon en motvikt till utseendehetsen. Hon har en fristad i stallet där hon får vara skitig och osminkad och där det sätts värde på vad man gör, inte på hur man ser ut.


5. Du får vara tillsammans med ditt barn i en ålder då barn och ungdomar annars börjar dra sig undan vuxna.


6. Ditt barn lär sig att ta ansvar och att ta hand om andra levande varelser.


7. Ditt barn får tröst och kärlek av ponnyn när allt annan blir för jobbigt. Jag är övertygad om att hästar och ponnyer faktiskt räddar liv.


8. Ditt barn utvecklar ryggrad och ledaregenskaper som sägs kunna ge fördelar i yrkeslivet så småningom.


9. Varken du eller ditt barn blir soffpotatisar. När andra fredagsmyser med chips och läsk är ni i ridhuset och gör cavalettiövningar.


10. Ditt barn får ett intresse för livet som hon eller han kan ta upp när som helst i framtiden.


11. Ponnybarn lever i verkligheten, för med hästar måste man vara närvarande, och de blir möjligen lite mindre skärmberoende än många andra barn.


12. Du får veta mycket om ditt barn under de långa bilresorna och ni får enkontakt vars ränder antagligen aldrig går ur.


13. Ditt barn lär sig att kämpa och ta motgångar. Ingen vinner varje gång, och ponnyer kan bli halta eller sjuka precis innan en viktig tävling. Ridande barn fostras inför livets vedermödor.


14. Ditt barn blir redigt och händigt och det sitter i för alltid. Alla ponnybarn kan hantera hammare och skruvmejsel. Alla.


15. Ditt barn kommer i framtiden att hysa tacksamhet för att du ställde upp under ponnytiden, och gör antagligen gärna något liknande för sina barn.




 

 
 
Ingen bild

Mia

2 februari 2014 11:12

kanoninlägg i ridsport!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av trevanner-enlivsstil - 24 mars 2015 23:41

Kraftlös, maktlös, orkeslös men ändå sömnlös...hur går det ihop? Tidigare ikväll stupade jag i soffan, trött och deprimerad efter att ha varit ute med pållen. Men nu kan jag inte sova... Älskade Honey känns jätteskum, ojämn på något sätt, halt ibl...

Av trevanner-enlivsstil - 12 mars 2015 09:03

Att jag inte lär mig!!! Förra veckans träning gick sådär, Honey stannade lite igen men kände att jag inte fick rätta känslan och red inte så bra så fick ta på mig det. Träningen veckan innan hade gått super så det kändes sådär kul att backa ett ste...

Av trevanner-enlivsstil - 12 mars 2015 07:47

Att jag inte lär mig!!! Förra veckans träning gick sådär, Honey stannade lite igen men kände att jag inte fick rätta känslan och red inte så bra så fick ta på mig det. Träningen veckan innan hade gått super så det kändes sådär kul att backa ett ste...

Av trevanner-enlivsstil - 10 mars 2015 21:22

Tja, Stina här :)   Både jag och Oscan är väldigt nöjda med det fina vädret på sistone! Känns som att vintern är över, eller det hoppas jag iaf    Tävlingsdebuten för året blev i Skabersjö i början av februari, och Oscan var TAGGAD! Dubbelt fel...

Av trevanner-enlivsstil - 14 januari 2015 20:25

Älskar denna vintern!! Perfekt väder att hålla igång hästen i även om jag inte älskar regn och blåst. Men bättre än minusgrader, is och snödrivor... :) Så Oscan konditionstränar för fullt, mycket trav längs grusvägarna, där han bara kan rulla på. Kän...

Presentation


Välkommen till Tre Vänner - En Livsstil! En blogg om tre vänner som fann varandra genom vårt gemensamma intresse - Hästarna! Vi heter Åsa, Stina och Linda och kommer att blogga om vår vardag, om oss och våra hästar.

Kategorier

Våra Hästar

Prinz Oscar "Oscan", -02 valack e; Highlight - Landprinz I. Tävlar fn 1,20 och LA Dressyr.

Äg. Kristina Eriksson

 

 

Honeysuckle BS "Honey", -06 sto e; Homme d'Honneur xx - Don Schufro. Tävlar fn 1,10 och LB Dressyr.

Äg. Åsa Ståhlbrand 

 

   

Ceydoo "Dudde", -05 valack e; Guido(ex Gudo) - Flamingo 481. Tävlar fn 1,10 och LB dressyr

Äg. Linda Jeppsson            

 

Tävlas av Lina Bengtsson

 

 

 

 

Pinocchio "Pinnen"-08 valack

kat. C Sv.Ridponny

e; Lambourghini 1028 - Sörbys O'boy RNF 133

Rids av Lindas dotter Fanny. Tävlas i LA.

Äg. Karolina Nilsson

   

     

Tillsammans mot Cancer!

Fuck Cancer, stöd cancerforskningen!! Tillsammans mot cancer!

Pg 901986-0, Bg 901-9514

 

   

 

 

Länkar

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards